خیابان‌گردی تا نیمه‌های شب، تنها به خاطر خرافه!

       

 خیابان‌گردی تا نیمه‌های شب، تنها به خاطر خرافه!

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2448    خوانده شده : 3799 مرتبه     انتشار : 29/11/1388    ساعت : 09:26


    تابناک اجتماعی ـ با وجود هشدار از سوی مراجع و نهادهای مسئول و مذهبی کشور نسبت به خرافه‌گرایی مردم در شب حلول ماه ربیع‌الاول، متاسفانه باز هم شب گذشته برخی از مردم ـ تحت تاثیر برخی خرافات که هیچ سند و مدرک معتبر روایی ندارد ـ تا پاسی از شب در خیابان‌ها سرگردان بوده و خیابان‌گردی می‌کردند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، در حالی که مراجع عظام تقلید و مسئولان مذهبی و دینی کشور، نسبت به برخی خرافات در شب اول ماه ربیع‌الاول هشدار داده و این کار را حتی حرام اعلام کرده‌ بودند، باز هم دیدیم شماری از مردم و افرادی که برداشتی بسیار سطحی و عوامانه از دین و مذهب دارند، شب گذشته تا ساعت‌های اولیه بامداد، از مسجدی به مسجد دیگر رفته و با روشن کردن شمع پشت در مسجد، به دنبال حاجت روا شدن و رسیدن به مراد دل خویش بودند.

این اقدام این افراد، در حالی است که این عمل از سوی مراجع تقلید عملی کاملا خرافاتی اعلام شده و داشتن هرگونه رگ و ریشه دینی و مذهبی آن نیز رد شده است.

همچنین بنا بر اخبار رسیده از شهرهای مختلف و نیز مشاهدات خبرنگار «تابناک» از تهران، درصد زیادی از افرادی که اقدام به این کار می‌کردند، دختران جوانی بودند که با برداشت سطحی از دین جامع و مبین اسلام و مذهب شیعه، درب بسته مساجد را وسیله‌ای برای ارتباط با خدا و درخواست حاجت خود از خدا دانسته‌اند، حال آن که می‌توانستند بدون هیچ واسطه‌تراشی و خرافه‌گرایی با توسل مستقیم به خداوند و ائمه اطهار، به دنبال مراد خود باشند.

البته هرچند چنین افرادی که متاسفانه در دام خرافات افتاده اند، قطعا خواسته‌ای از خداوند داشته اند اما بی‌شک توسل به شمع و در بسته مساجد بدون توجه به نماز ـ که بهترین و بدیهی‌ترین وسیله ارتباط انسان با خداوند است ـ دعا و توسل به ائمه اطهار علیهم السلام انحرافی عمیق است که البته موجبات استهزاء اسلام را از سوی غیر مسلمانان فراهم می آورد.

ناگفته نماند که بنا بر مشاهدات خبرنگار ما، رفتار این افرادی که گاه همراه خانواده خود و عمدتا با ظاهری غیر اسلامی، مشغول مسجد‌گردی بودند، خود دلیلی است بر عدم تعمق در آموزه های روشن دین و سطحی‌نگری نسبت به دین، مذهب و احکام آن، چراکه فردی که به یکی از ضروریات اسلام ـ حجاب ـ باور نداشته، با ظاهری نامناسب در جامعه حضور پیدا کرده و با تکیه بر خرافاتی این چنین حاجت خود را می‌خواهد قطعا راه صحیح را گم کرده است.

البته باید توجه داشت که کم کاری دستگاه های تربیتی در جامعه اسلامی ـ اعم از خانواده، حوزه های علمیه، مدارس، دانشگاه ها، رسانه های عمومی و ... ـ بدون شک در چنین تربیت ناقص و فاجعه باری، دلیل اصلی به شمار می آید چرا که به روشنی پیداست که این دختران و پسران جوان بنابر فطرت پاک و الهی خود قاعدتا به سمت گم گشته ای ـ خداوند ـ در زندگی خود حرکت می کنند و اینکه به چنین دام هایی گرفتار می شوند، بخشی از آن ـ علاوه بر تلاش دشمنان دین خدا ـ یقینا به دلیل عدم تربیت صحیح اسلامی از سوی متولیان امر است.

با این حال، با آن که مخالفان اسلام و تشیع با رواج خرافه، می‌کوشند مریدان و علاقه‌مندان و مسلمانان را از متن دین و مذهب دور کنند، لزوم اطلاع‌رسانی و توضیح و تحلیل درست و منطقی آن برای مردم باید بسیار بیش از پیش صورت گیرد تا مردم با دین و مذهب واقعی و اصلی آشنا شده و با توسل به ظواهر خرافی از دین و مذهب و برداشت‌های سطحی و ساده‌لوحانه از اعتقادات دینی و مذهبی، مایه خنده و ابزار دست عده‌ای نشوند. مطالب مرتبط