مشکلي براي تأمين سوخت نوروزي وجود ندارد

       

 مشکلي براي تأمين سوخت نوروزي وجود ندارد

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2461    خوانده شده : 4388 مرتبه     انتشار : 6/12/1388    ساعت : 09:57


    عامري مشکلات تأمين سوخت نوروزي را مرتفع دانست و از احداث 769 جايگاه هاي CNG تا سال آتي خبرداد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي آريا، فريد عامري مدير عامل شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران طي نشستي امروز با اصحاب رسانه در خصوص وضعيت مصرف فراورده ها عناون کرد: متوسط مصرف گاز مايع طي سال جاري 6060 ميليون متر مکعب، مصرف بنزين با حدود 2 درصد کاهش نسبت به سال گذشته روزانه 8/64 ميليون ليتر، نفت سفيد با بيش از يک درصد کاهش 16/8 ميليون ليتر، نفت گاز بدون تغيير مصرف 8/90 ميليون ليتر، نفت کوره با حدود 3 درصد افزايش 1/45 ميليون ليتر برآورد شده است.

وي ادامه داد: در سال جاري نسبت به مدت مشابه واردات بنزين از 9/20 ميليون ليتر در روز به 7/20 ميليون رسيده است.

عامري با اشاره به اين که بيش از يک ميليارد ليتر در زمينه بنزين ذخيره سازي داريم گفت: 90 درصد مخازن ذخيره سازي پر شده که به نظر مي رسد با اين شرايط نگراني براي تامين سوخت نوروزي وجود ندارد.

مدير عامل شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي در مورد وضعيت ذخيره سازي فراورد يادآور شد: در حال حاضر يک ميليارد ليتر نفت سفيد و 2 ميليارد نفت و گاز و 520 ميليون نفت کوره در مخازن ذخيره سازي وجود دارد.

به گفته عامري متوسط مصرف بنزين آزاد 400 توماني در بهمن ماه سال جاري روزانه 6 ميليون ليتر برآورد شده و براي اسفند ماه 10 ميليون ليتر از کل مصرف بنزين آزاد خواهد بود که در کل طي ماه جاري روزنامه 65 ميليون ليتر بنزين مصرف مي شود.

افزايش جايگاه هاي CNG در دستور کار

همچنين بر اساس اين گزارش مدير عامل شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي در خصوص احداث جايگاه هاي CNG اظهار داشت: با توجه به اينکه بحث احداث، مديريت و راهبرد اين گونه جايگاه ها به مجموعه پالايش و پخش واگذار شده است، هم اکنون 508 باب جايگاه دو منظوره و 642 تک منظوره در کل کشور وجود دارد که قرار است تا 288 باب دو منظوره و 481 جايگاه تک منظوره به اين ميزان اضافه گردد که در کل به تعداد 1919 جايگاه مي رسيم.

وي افزود: در 90 درصد از شهر ها مشکلي براي احداث جايگاه وجود ندارد ولي برخي از استان ها به علت بالا بودن قيمت زمين روند احداث با مشکل روبه رو مي شود.

عامري با بيان اينکه در استان تهران 60 زمين براي احداث جايگاه به شرکت داده مي شود خاطرنشان کرد: سازمان ساماندهي صنايع و مشاغل شهر تهران قرار است تا اين زمين ها را در اختيار ما قرار بدهد و در زمينه احداث جايگاه مشکلي وجود ندارد.

عامري در اين راستا بيان کرد: تا پايان خرداد ماه 89 در بيست و يک جايگاه شهر تهران تعداد نازل ها (به طور متوسط 3 نازل در هر جايگاه) را افزايش مي دهيم.

اين مقام مسئول با اشاره به اينکه در روند تامين سوخت نوروزي مشکلي وجود ندارد اظهار داشت: با توجه به وضعيت مطلوب ذخيره سازي، وجود 2 هزار نفت کش فعال براي تمامي نقاط مخصوصاً محل هاي توريستي و زيارتي و اعزام 10 تيم عملياتي به منظور بررسي مشکلات و رفع نواقص جايگاه ها هيچ گونه مسئله اي در زمينه تامين سوخت نوروزي وجود ندارد.

به گفته عامري طرح نوروزي پخش فراورده هاي نفتي تا روز 15 فروردين 89 ادامه دارد.

مدير عامل شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي در مورد پرداخت الکترونيکي مبلغ سوخت گفت: در حال حاضر 612 باب جايگاه بنزين به اين مهم تجهيز شده اند که پيش بيني مي شود تا پايان سال اين ميزان به 700 مورد افزايش يابد و با توجه به هدفمند کردن يارانه ها و تمايل براي تجهيز همه جايگاه ها زياد است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: فروش اينترنتي فراورده هاي نفتي تاکنون موثر بوده و هم اکنون 3 ميليارد ليتر به ازرش 1323 ميليارد ريال در بهمن ماه از طريق اين سامانه عرضه و 136 هزار مورد مراجعه به شرکت حذف شده است