عاملان سنگسار دختر کُرد ، اعدام شدند

       

 عاملان سنگسار دختر کُرد ، اعدام شدند

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2492    خوانده شده : 12302 مرتبه     انتشار : 9/1/1389    ساعت : 17:23


    عصر ایران: چهار نفر از پیروان آیین ایزدی ( يا يزيدي ) در کردستان عراق که در سال 2007 یک دختر را سنگسار کرده و به قتل رسانده بودند ، اعدام شدند.

"دوعا" دختر کرد عراقی پیرو این مسلک ، عاشق یک جوان مسلمان شده بود و می خواست با او ازدواج کند.این در حالی است که طبق آموزه های مکتب ایزدی ،ایزدی ها نمی توانند با پیروان دیگر ادیان ازدواج کنند.
به همین دلیل و بر اساس سنت های قبیله ای و مذهبی ، خاندان "دوعا" پس از اگاه شدن از ارتباط وی با یک جوان مسلمان ، با سنگ به او حمله کردند و آنقدر به او سنگ زدند و يک قطعه نسبتا بزرگ بتن را محکم بر سر او کوفتند تا دختر بینوا درگذشت.

پس از آن ، فیلمی از صحنه های سنگسار دوعا در اینترنت پخش شد که افکار عمومی را به شدت متاثر کرد و مقامات قضایی عراق ، عاملان این سنگسار را تحت تعقیب قرار دادند و سرانجام با تأیید دادگاه عالی جنایات موصل، حکم اعدام چهار تن از قاتلان "دوعا" اجرا شد.
دو تن از اعدامی ها ، برادران دوعا بودند که عشق او به جوان مسلمان را مایه ننگ خانواده خود می دانستند.

ایزدی ها ( يا يزيدي ها ) که کرد تبار هستند عمدتا در موصل زندگی می کنند و آیین آنها تلفیقی از باورهای مختلف زرتشتی ، مسیحیت ، اسلام ، یهودیت و برخی اعتقادات قبیله ای است.


دوعا” دختر نوجوان کرد که از خانواده یزیدیها معروف به شیطان پرستان کردستان عراق بود بعلت اینکه مایل نبود با پسر عموی خود ازدواج کند باتفاق پسر مورد علاقه اش که مسلمان بوده از روستای خود فرار میکنند. این دختر و پسر از ترس کشته شدن بدست افراد خانواده “دعا” به منزل معاون فرماندار بنام گوران پناه میبرند. مدتی پس از پناهنده شدن آنها به خانه معاون فرماندار توسط همسایه ها محل اختفای آنان به خانواده “دوعا” دختر نوجوان کرد اطلاع داده میشود. در پی اطلاع یابی از محل اختفا، خانواده “دوعا” در مقابل خانه معاون فرماندار اجتماع میکنند و ازاو میخواهند که دختر نوجوان را به آنان تحویل دهند. معاون فرماندار که به سنن ارتجاعی این قبیله آشنا بوده به آنان میگوید که تنها در صورتیکه خانواده دعا متعهد شوند که وی را بقتل نمیرسانند او را تحویل خانواده اش خواهد داد. خانواده “دوعا” التزام میدهند و “دوعا” به آنها تحویل داده میشود اما ساعاتی بعد خانواده، اقوام و همسایگان جنایتکاراودر میدان ده در منطقه بشیقه او را سنگسار و لگد کوب کرده و بقتل میرسانند