احمدی نژاد: شرايط طبيعي نشان مي‌دهد وقوع زلزله در تهران قطعي است

       

 احمدی نژاد: شرايط طبيعي نشان مي‌دهد وقوع زلزله در تهران قطعي است

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2499    خوانده شده : 4224 مرتبه     انتشار : 18/1/1389    ساعت : 03:42


    محمود احمدي‌نژاد با تاكيد بر لزوم جدي گرفتن بروز زلزله در تهران اظهار داشت: زمان وقوع زلزله مشخص نيست؛ اما شرايط طبيعي نشان مي‌دهد كه وقوع زلزله در تهران قطعي است.

محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور كه در جريان بازديد از مجتمع اردوگاه‌هاي اسكان اضطراري بشارت در غرب تهران در جمع نيروهاي امدادي و خدماتي سخن مي‌گفت، اظهار داشت: نوروز امسال سرشار از نشاط، شادماني و اميد بود و انجام بيش از 120 ميليون سفر نشانه سرزندگي و پويايي ملت ما است.

رئيس شورايعالي مديريت بحران كشور با اشاره به مديريت بحران در تهران بخصوص بحران زلزله اظهار داشت: آمادگي و توانمندي مقابله با بحران و ارائه خدمات در تهران خوب است اما نسبت به ابعاد وسعت و جمعيت استان كافي نيست.

احمدي‌نژاد افزود: در حال حاضر 13 ميليون و 700 هزار نفر در استان تهران هستند كه از اين جمعيت قريب 8 ميليون نفر در شهر تهران سكونت دارند و اگر حادثه‌اي رخ دهد خسارت‌بار خواهد بود.

احمدي‌نژاد افزود: اگر حادثه‌اي در تهران رخ دهد دسترسي به نقاط حادثه ديده دشوار مي‌شود و شبكه‌هاي آب، برق و گاز قطع مي‌شود و حتي شايد نتوانيم به موقع وارد عرصه تصميم‌گيري و حوزه ماموريت خود شويم.

وي بر همين اساس به مسئولين توصيه كرد هر هفته يك مانور بسيار جدي و عملياتي و نزديك به واقع با حضور همه بخش‌ها در خصوص امداد و نجات در تهران برگزار كند.

رئيس‌جمهور با اشاره به وجود بيش از 500 محله در شهر تهران بر لزوم افزايش تجهيزات امدادي و خدماتي در محلات تاكيد كرد و گفت: بايد در هر محله يك پايگاه امدادي مستقر و ثابت باشد و اگر حادثه‌اي پيش نيامد همه هزينه احداث اين پايگاه فداي يك تار موي يك نفر از مردم. اما اگر حادثه پيش آيد و كوتاهي كرده باشيم حسرت ابدي خواهيم خورد.

رئيس شوراي‌عالي مديريت بحران در بخش دوم سخنان خود به موضوع پيشگيري از بروز حوادث پرداخت و از مردم خواست به موضوعاتي چون آموزش، برخورداري از لوازم امدادي، مقاوم‌سازي سازه‌ها و همچنين سكونت در خارج از تهران بيش از پيش توجه كنند.

احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه تجربه زلزله‌هاي رخ داده نشان مي‌دهد نخستين كساني كه در بروز حادثه به مردم كمك مي‌كنند نزديك‌ترين آنها هستند از مسئولان دستگاه‌ها خواست كه آموزش امداد رساني براي مردم را به طور منظم و با برنامه‌ريزي انجام دهند تا كسي در تهران نباشد كه آموزش نديده باشد.

وي همچنين از مردم خواست لوازم امدادي اوليه تهيه و در مراكز امني در محيط زندگي و كار خود قرار دهند تا در مواقع بحران از آن استفاده كنند و رابطه خويش با مراكز امداد محلات را تنگاتنگ كنند.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه يكي از علماي بزرگ تهران به من پيغام داد كه از مردم بخواهم مراقب باشند و ضمن پرهيز از گناه، براي دوري از بلايا دعا كنند، از مردم تهران خواست كه موضوع زلزله و مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي خود در برابر اين بلاي طبيعي را جدي بگيرند.

احمدي‌نژاد افزود: حادثه خبر نمي‌كند و گرچه زمان وقوع زلزله مشخص نيست اما تهران در معرض زلزله قرار دارد و شرايط طبيعي نشان مي‌دهد كه بروز زلزله در تهران قطعي است و اگر زلزله رخ دهد از فيروزكوه تا نظر‌آباد آسيب مي‌بيند و ابعاد آن گسترده خواهد بود.

وي با تاكيد بر اينكه يك چهارم مردم استان تهران امكان زندگي در ساير نقاط كشور را دارند، از ساكنان پايتخت خواست كه موضوع مهاجرت از تهران را جدي بگيرند.

رئيس‌جمهور در پايان با بيان اينكه تهران همه ايران نيست خاطرنشان كرد: تهران شهري زيبا است اما مشكلاتي در اين شهر وجود دارد و وقتي مي‌توان در نقاط ديگر كشور زندگي كرد و امكانات در همه جا فراهم است و دولت نيز تلاش مي‌كند بيش از پيش تسهيلات فراهم كند بهترين كار اين است كه قبل از بروز حادثه مهاجرت صورت گيرد.

پيش از سخنان رئيس‌جمهور مصطفي محمد نجار وزير كشور گزارشي از برگزاري چهارمين مانور امداد و نجات در چارچوب طرح مقابله با حوادث در تعطيلات نوروز ارائه كرد و جلوگيري از بحران‌هاي ناگهاني، حفظ آمادگي كشور جهت مقابله با حوادث احتمالي، ارتقاء آگاهي عمومي، افزايش تعامل دستگاه‌هاي امدادي و خدماتي و مديريت يكپارچه براي مقابله با بحران را اهداف اين مانور عنوان كرد.

وي خاطرنشان كرد: مانور يك ميليون نفري اسكان اضطراري در مواقع بحران با رمز 12 فروردين در هزار و 50 نقطه برگزار شده و از 126 پايگاه امدادي ايجاد شده 25 پايگاه و اردوگاه در شهر تهران وجود دارد كه اهداف ايجاد اين اردوگاه‌ها و پايگاه‌ها اسكان، امداد و نجات، درمان اوليه، آوار برداري و ارائه خدمات عمومي است.