شغل دوم صاحبان دفترخانه چیست؟

       

 شغل دوم صاحبان دفترخانه چیست؟

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2536    خوانده شده : 3928 مرتبه     انتشار : 12/2/1389    ساعت : 12:12


    تابناک اجتماعی ـ صاحبان عمده دفترخانه‌های اسناد رسمی کشور از آینده شغلی خود به شدت نگران هستند.

به گزارش خبرنگار «تابناک» اجتماعی، رکود بی‌سابقه در ثبت انتقال اسناد ملک و مسکن و اتومبیل و... موجب شده بسیاری از دفاتر اسناد رسمی، حتی با تأمین مالی نیازهای اولیه خود، یعنی مکان، کارمند، آبدارچی و تجهیزات دفترخانه روبه‌رو شوند و به نوعی به فکر شغل دوم برای تثبیت شغل اول و اصلی خود باشند. البته در این میان، دفترخانه‌هایی هستند که اوضاع آنها «هر روز بهتر از دیروز» بوده و بر داشته‌های خود می‌افزایند که البته نوع درآمد این‌گونه دفاتر اسناد، خود جای بسی بحث کارشناسی و بررسی دقیق است!

بنا بر این گزارش، معضل کمبود بار کاری دفترخانه‌های اسناد رسمی، به ویژه پس از پذیرش گسترده سردفتران جدید آن هم با حاشیه‌هایی که آن زمان مطرح شد مانند عدم توجه به حجم کاری دفاتر به شدت افزایش پیدا کرده و حادتر شده است.

هرچند به نظر می‌رسد روند پذيرش گسترده سردفتران، گذشته از توجيه اشتغال‌زایی دفاتر اسناد رسمی، بیشتر بر مبنای آمار بالای درآمد دسته خاصی از دفترخانه‌ها تلقی می‌شود. انتظار می‌رفت با تأسيس دفاتر جديد اين درآمد میان همه توزیع شود، اما این مشکل نه تنها رفع نشد، بلکه حادتر نیز شد تا جایی که برخی دفاتر اسناد رسمی، آن هم دفترخانه‌های واقع در تهران و شهرهايي كه كميسيون تقسيم اسناد در آنها فعال است اگر سهمیه انتقال اسناد دولتی به ایشان نرسد، رسماً باید محل کار خود را تعطیل کرده و به دنبال کار مناسب‌تری بگردند.

در این باره باید گفت، پس از مجوزهایی که به تازگی برای ایجاد دفاتر اسناد رسمی صادر شده، نه تنها از درآمد کلان آن دفاتر خاص کاسته نشده و از حجم کاری دفاتر قدیمی کم نشده، بلکه حجم کاری دفاتر جدید نيز با مشکل شدید همراه شده و به این ترتیب، هدف اشتغالزایی هم رسما برای صاحبان دفاتر اسناد رسمی تبدیل به توهم شد. اين در حالي است كه رکود اقتصاد ایران و اختلال روند معاملات حتي منجر به كاهش نسبي حجم كاري دفاتر قديمي نيز شده است.