نمک‌های تقلبی سرطانزا در بازار کشور

       

 نمک‌های تقلبی سرطانزا در بازار کشور

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2579    خوانده شده : 3865 مرتبه     انتشار : 8/3/1389    ساعت : 09:48


    رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از وجود نمک‌های تقلبی در بازار خبر داد و گفت: مصرف این نمک‌ها در طولانی مدت به بروز مشکلت کلیوی، بیماریهای قلب و عروق و سرطان‌ها منجر می‌شود.

به گزارش شبکه ایران،‌دکتر پریسا ترابی با بیان مطلب فوق افزود: مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت مسئول برخورد با این قبیل محصولات غذایی تقلبی است و در حال حاضر نیز این کار به جدیت و شدت برخورد در حال انجام است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد سرانه مصرف نمک در ایران 10 تا 15 درصد بیش از مقدار توصیه شده سازمان جهانی بهداشت است.

ترابی با توصیه به مردم برای امتناع از خرید نمک‌های تقلبی به مهر گفت: متاسفانه برخی از این نمک‌ها در بسته بندیهای مناسبی تهیه شده و در دسترس قرار دارد و چون قیمت ارزانتری نسبت به نمک‌های تصفیه شده دارند، در نتیجه مردم راغب می‌شوند از این نمک‌های تقلبی استفاده کنند.

رئیس اداره بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همچنین به سوء استفاده برخی کارگاه‌های تولید نمکهای تقلبی از برچسب استاندارد نمک‌های تصفیه شده اشاره کرد و افزود: این کارگاهها اغلب در نزدیکی استانهایی هستند که نمک در آن مناطق تولید می‌شود.

ترابی از برخورد موسسه استاندارد و انجمن صنایع تولیدکنندگان نمک با این قبیل تولیدکنندگان نمک‌های تقلبی خبر داد و گفت: قرار شده اداره نظارت بر موادغذایی وزارت بهداشت اسامی نمکهای تقلبی را در سایت خود قرار دهد.

وی با اشاره به گفت‌ های یکی از تولیدکنندگان نمک در کشور، اظهارداشت: به ازای هر 120 تن نمک که تصفیه می‌شود 6 تن گل و لای و املاح غیرقابل مصرف استخراج می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد تصفیه نمک از اهمیت بالایی در سلامت مواد غذایی برخوردار است.

به گفته ترابی تبلور نمک سالم بیشتر بوده و دانه‌های آن بلوری شکل است، نمک سالم وقتی در آب حل می‌شود مواد ته نشین و ناخالصی ندارد و به دلیل زدودن ناخالصی‌هایش، این نوع نمک شورتر است.