چاله‌ای که خانواده‌ای را بی‌سرپرست کرد

       

 چاله‌ای که خانواده‌ای را بی‌سرپرست کرد

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2584    خوانده شده : 3752 مرتبه     انتشار : 16/3/1389    ساعت : 09:24


    بی‌توجهي اداره تربیت بدنی و شهرداری شهرستان رزن در پوشاندن چاه عميقي در اين شهر، مرگ كشاورز 55 ساله را رقم زد.

به گزارش "تابناک"، عصر جمعه 31 اردیبهشت، فرزندان مرد كشاورزي به اداره آگاهی شهرستان رزن از توابع استان همدان رفتند و خبر از ناپديد شدن پدرشان دادند. آنها گفتند: پدرمان از ساعت 4 بامداد برای آبیاری زمین های کشاورزی از خانه خارج شد اما ديگر به خانه برنگشت. ما همه جا را به دنبال او گشتيم ولي تا اين لحظه هيچ ردي از او به دست نياورده‌ايم.

با تشكيل پرونده‌اي در اين زمينه، جستجوهای پليس و نيروهاي امدادي برای یافتن مرد ناپديد شده شروع شد اما تا 6 روز بعد، با وجود جستجوهاي گسترده هيچ ردي از او به دست نيامد. صبح پنجشنبه 6 خرداد بود كه مرد كشاورزي نزد ماموران پليس رفت و سرنخ مهمي را در اختيار آنها قرار داد. « کنار چاهي كه نزديكي استخر سرپوشيده شهرستان حفر شده، بيلي پيدا كردم كه احتمال دارد متعلق به مرد ناپديد شده باشد.»

اظهارات مرد كشاورز كافي بود تا جستجوها وارد مرحله‌اي تازه شود و اين بار تيم‌هاي امدادي راهي چاه مورد نظر شدند. بررسي ها نشان مي‌داد كه مسئولان شهرداري و تربيت‌بدني شهرستان رزن، اين چاه را مدتي قبل براي استفاده از آب آن در ساخت استخر در اين محل حفر كردند اما بدون اينكه روي آن را بپوشانند رهايش كرده بودند. گذشت زمان و عدم لايروبي چاه باعث شده بود داخل آن پر از گل و لاي شود و اين احتمال وجود داشت كه مرد گم شده بعد از سقوط به چاه، در ميان گل و لاي مدفون شده باشد.

حدس نيروي امدادي درست از آب درآمد و آنها بعد از بررسي‌هاي اوليه توانستند پيكر بي‌جان مرد گمشده را بعد از گذشت 6 روز از ناپديد شدن او را از داخل چاه بيرون بكشند. عملیات بیرون کشیدن پیکر بی جان این کشاورز به دلیل کندی کار نزدیک به 3 ساعت طول می کشد

با پيدا شدن جسد اين مرد و طرح شكايت اعضاي خانواده او در مرجع قضايي، مسئولان تربیت بدنی شهرستان در اظهارات اولیه چاه را واقع در زمین های شهرداری و متعلق به شهرداری رزن دانسته اند. آنها مدعي شده‌اند كه اين چاه را پیمانکار همان استخر برای ساخت و ساز و استفاده از آب چاه، حفاری کرده و بعد از تحویل پروژه بدون اینکه اقدام به پرکردنش کند یا عملیات های ایمنی را انجام دهد، آن را رها کرده است. اين در حالي است كه اعضای شورای شهر شهرستان رزن و شهرداری این شهرستان نيز از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و تقصير را به گردن سازمان ديگر انداخته است.

تنها یک روز بعد از اين حادثه مسئولان شهرداری اقدام به حصاركشي دور چاه كردند كه اگر اين كار پيش از اين صورت گرفته بود، اين حادثه دردناك رخ نمي‌داد. گفته می شود فروردین ماه امسال جشن بادباک ها با حضورکودکان زیر 12 سال در محدوده این چاه برگزار شده بود که هر آن احتمال سقوط هر یک از این کودکان به داخل چاه می رفت، اما در نهایت مصیبت بی توجهی مسئولان، برگردن این خانواده افتاد.

این در حالی است که در شهرهای بزرگ حتی در تهران نیز بعد از عملیات مرمت یک خیابان گاه حفره‌های مربوط به آب و فاضلاب یا بدون درپوش می مانند و یا به خاطر ارتفاع متغیر نسبت به سطح آسفالت‌شده، و بدون علائم هشداردهنده جان برخی موتورسواران را به شدت در خطر می‌اندازد...اتفاقی که دیگر برای برخی مدیران عادی شده و فرار از پاسخگویی نیز بر آن صحه می گذارد.