ردپای پوتین در ماجرای جاسوسی روس ها در آمریکا

       

 ردپای پوتین در ماجرای جاسوسی روس ها در آمریکا

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2617    خوانده شده : 4183 مرتبه     انتشار : 10/4/1389    ساعت : 19:45


    پس از افشای حضور جاسوسان دوجانبه و چندجانبه در روسیه، دستگیری یک گروه جاسوسی روسی در آمریکا پس از هفت سال تحقیق ضدجاسوسی خبرساز شده است.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به دستگیری گروه جاسوسان روسی در آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: دستگیر شدگان علیه منافع آمریکا فعالیت نمی کردند.

در همین حال، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز از بیت المقدس پیام داده که از طرف آمریکایی خواسته ایم درباره بازداشت شدگان اطلاعات بیشتری دهد و ما بر این باوریم که فعالیت اتباع روسی در آمریکا هیچ ارتباطی با فعالیت های جاسوسی و ضداطلاعاتی ندارد.

او این عملیات را ادامه جنگ سرد خواند و افزود: گویا در آمریکا طیف هایی هستند که مایلند روابط دوسیه و آمریکا به سال های پیش از قرن 21 بازگردد.

«کالوگین» شهروند آمریکایی روسی تبار که خود سال های پیش مامور «ک گ ب» بود، نیز اظهار داشت: دستگیری های انجام شده در آمریکا، جنبه جنایی دارد نه جاسوسی.

این در حالی است که روز گذشته، وزارت دادگستري آمريكا اعلام كرد كه يك گروه از جاسوسان روسيه را در ايالات گوناگون آمريكا شناسايي و بیشتر اعضاي آنها را دستگير كردند.

آمریکایی ها مدعی اند که اين حلقه جاسوسي پس از آن شناسايي شد كه مأموران پليس فدرال آمريكا (اف بي‌ آي) براي بيش از يك دهه در مأموريتي مخفيانه، اين گروه را تحت نظارت قرار داده بودند و سرانجام روز گذشته، ده نفر از اعضاي اين گروه را دستگير كردند.
بنا بر این گزارش، اما نقطه قابل تأمل اینجاست که دستگيري اين جاسوسان روس در چهار ايالت شمال شرقي آمريكا سه روز پس از آن صورت گرفت كه باراك اوباما رئيس‌جمهوري آمريكا، ديميتري مدودف، رئيس‌جمهوري روسيه را كه به واشنگتن سفر كرده بود، يك شريك استوار و قابل اطمينان خواند.

گزارش های رسیده به «تابناک» حکایت از این دارد که رویداد اخیر، موضوعی پیچیده تر از دستگیری چند جاسوس بوده و به احتمال بسیار، اقدامی در راستای جلوگیری از رابطه عمیقتر واشنگتن ـ مسکو بوده است.

برخی اخبار تأیید نشده نیز حکایت از آن دارد که این جاسوسان زیر نظر مستقیم پوتین فعالیت می کرده و مدودف چندان از فعالیت آنها آگاه نبوده است؛ هرچند این اطلاعات تاکنون رسما تأیید نشده، گفته می شود جریانی خاص در ایالات متحده که راغب به گسترش روابط روسیه و آمریکا نیست، با وجود اینکه مقامات دادگستری و «اف بی آی»، مدتها پیش این گروه را شناسایی و مدارک کاملی علیه آنها جمع آوری کرده بودند، درست پس از سفر رئیس جمهور روسیه به آمریکا و دیدار های صمیمانه او با اوباما چنین کاری کرده اند.

اکنون باید منتظر ماند و دید که مواضع دو رئیس جمهور در این باره چه خواهد بود؟ و آیا ممکن است پوتین برای جلوگیری از قدرت یافتن عامل سابق خود، یعنی مدودف در روسیه، اقدام به شیطنتی به بهای دستگیری جاسوس های کشورش در آمریکا کرده باشد؛ به ویژه که سابقه پوتین در این گونه موارد درخشان است!