هشدار درباره کاهش اهدا خون

       

 هشدار درباره کاهش اهدا خون

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2642    خوانده شده : 3733 مرتبه     انتشار : 28/4/1389    ساعت : 10:26


    مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از کاهش ذخیره خونی در برخی از استانهای کشور از جمله استان تهران به دنبال گرمای روزهای اخیر خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، دکتر حسن ابوالقاسمی با اشاره به گرمای بی‌سابقه‌ای که در هفته‌های گذشته، کشور را در بر گرفته بود، گفت: این روزها فصل سفر شهروندان است و اهدای خون به دلیل گرمای هوا و سفر فراموش می‌شود. اما نیاز مردم همچنان باقی است و این امر سبب کاهش ذخایر خونی شده است.

وی در بازدید از پایگاه انتقال خون تهران با اشاره به لزوم نگهداری حداقل ذخایر خونی به خاطر آمادگی برای شرایط غیرمنتظره افزود: پیش از این ذخایر خونی در حداکثر میزان استاندارد بود اما اکنون با توجه به شرایط ایجاد شده یک سوم این ذخایر کاهش یافته است.

ابوالقاسمی در بازدید از پایگاه انتقال خون تهران با اشاره به لزوم نگهداری حداقل ذخایر خونی به خاطر آمادگی برای شرایط غیرمنتظره افزود: پیش از این ذخایر خونی در حداکثر میزان استاندارد بود اما اکنون با توجه به شرایط ایجاد شده یک سوم این ذخایر کاهش یافته است.

وی از هموطنان ایثارگر دعوت کرد تا با توجه به نزدیک شدن به ماه رمضان و کاهش اهدای خون به خاطر روزه داری در فرصت باقی مانده اقدام به اهدای خون کنند تا نیازمندان به خون با مشکلی مواجه نشوند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران همچنین از بیمارستانها خواست تا نظارت بهتری روی درخواست و نحوه مصرف خون و طریقه حمل آن داشته باشند.

ابوالقاسمی افزود: هزینه یک واحد خون تمام شده برای انتقال خون، مبلغی در حدود صد هزارتومان است که به صورت صد درصد رایگان در اختیار بیمارستانها قرار می‌گیرد که در واقع بخشی از خدمات سلامت است و حتی بیمه، هزینه‌های انتقال خون را تحت پوشش قرار نمی‌دهد و سازمان انتقال خون تمام هزینه‌ها را مستقیما از دولت می‌گیرد.

وی از پزشکان خواست تا با درخواست خون درست و به جا از اتلاف خون جلوگیری کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در پایان به اهدا کنندگان توصیه کرد: در گرمای شدید هوا با نوشیدن مایعات فراوان، کمبود حجم مایعات و خون را در بدن جبران کرده و سپس نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

نوشیدن مایعات پس از اهدای خون نیز به جبران خون از دست رفته کمک می‌کنند و اهداکنندگان بدون هیچ مشکلی می‌توانند با وجود گرمای هوا نیز خون اهدا کنند.