افتضاح اخیر آمریکا زیر سر کیست؟

       

 افتضاح اخیر آمریکا زیر سر کیست؟

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2665    خوانده شده : 3964 مرتبه     انتشار : 7/5/1389    ساعت : 09:41


    جنگ افشای اسناد که این روزها دیپلماسی آمریکا را در جهان زیر سوال برده، پیشینه ای طولانی دارد.

به گزارش "تابناک" این کار که اغلب توسط رقبای سیاسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری صورت می گیرد این بار به شیوه ای دیگر و در آستانه انتخابات کنگره خودنمایی کرده و برای رئیس جمهور آمریکا و سیاستمداران نظامی ایالات متحده افتضاحی جدید را به بار آورده است.

اینکه چه افرادی در پشت پرده این افشاگری هستند موضوعی است که تحلیل گران اطلاعاتی و سیاسی به آن اشاره کرده و قطعا در روزهای آینده نیز افشاگری های دیگری در این زمینه صورت خواهد گرفت.

بنابر این گزارش تاکنون دو جریان صهیونیستی و آمریکایی متهم اصلی این جنجال هستند که البته
تعداد بسیار زیاد اسناد و تنوع آنها و افشای برخی اسناد فوق سری که تنها با اعداد و رمز نوشته شده است، از تخصص جاسوسان موساد است و می توان ردپای صهیونیست ها و شخص نتانیاهو را در این ماجرای پیگیری کرد.

رفت و آمدهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا که از ابتدای سال میلادی به 11 سفر می رسد نشان از رویدادی پشت پرده داشت که افشای این اسناد تنها بخشی از این توطئه صهیونیستی علیه شخص رئیس جمهور آمریکاست، توطئه ای با این هدف که اوباما و دموکرات ها را اینگونه متقاعد سازد که در قبال مسائل خاورمیانه گریزی از اجرای منویات آنها و همانگونه که مستاجر پیشین کاخ سفید انجام می داد، نیست.

اما این تنها بخشی از حدس و گمان هاست و ظاهرا متهم دیگر این مسئله، فرمانده سابق نیروهای آمریکا در افغانستان است ژنرالی که اگرچه ظاهرا برای پاره ای از توضیحات در مورد آخرین اظهار نظرش ـ شکست آمریکا در رسیدن به اهدافش در افغانستان ـ به آمریکا فراخوانده شده بود اما با حکم برکناری خود مواجه شد و جای خود را به پترائوس داد.

اختلافات استنلی مک کریستال با اوباما و اظهارات وی پس از برکناری، این احتمال را قوت می بخشد که او عامل اصلی انتشار این اسناد باشد و یا اینکه او موجب شده که این اسناد در اختیار سایت شخصی "ویکی لیکس" قرار بگیرد.

اطلاعات این اسناد که غالبا مربوط به جنگ افغانستان و حضور آمریکا در این کشور است، این احتمال را تقویت می کند که ژنرال "استنلی مک کریستال" فرمانده سابق نیروهای آمریکا در افغانستان، در پشت پرده این افتضاح سیاسی برای باراک اوباماست.

گفتنی است اکنون اوباما دریافته که میراث جنگ افغانستان و عراق که از اسلاف خود دریافت کرده میراثی شوم است که موجب خواهد شد او و همکارانش پس از 4 سال از کاخ سفید به بیرون رانده شوند.