لامپ کم مصرف اعصاب را درگير مي کند!

       

 لامپ کم مصرف اعصاب را درگير مي کند!

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2764    خوانده شده : 4190 مرتبه     انتشار : 2/9/1389    ساعت : 13:50


    کارشناس مسئول کاربري تشعشعات وزارت بهداشت نسبت به شکسته شدن لامپهاي کم مصرف که حاوي بخارات جيوه هستند در محيطهاي بسته هشدار داد و گفت: بخارات جيوه حاوي “نوروتوکسين” است و منجر به درگير شدن اعصاب مي شود.
مهندس علي گوراني به نحوه استفاده درست از لامپهاي کم مصرف و معدوم سازي آنها به ويژه در محيطهاي بسته و منازل اشاره کرد و افزود: براي جمع آوري لامپ شکسته نبايد به هيچ وجه از جارو برقي استفاده کرد چون اين کار باعث پراکندگي بيشتر بخارات جيوه در هوا مي شود.
وي با عنوان اين مطلب که هر تکنولوژي در کنار مزيتها حتما محدوديتها و معايبي دارد گفت: جوامع هوشمند طوري عمل مي کنند که از معايب تکنولوژي کمتر آسيب ببينند.
گوراني با تاکيد بر توجيه منطقي جايگزيني لامپهاي کم مصرف با لامپهاي رشته اي ادامه داد: متاسفانه ما هنوز نتوانسته ايم نحوه مصرف صحيح لامپهاي کم مصرف را به مردم آموزش دهيم و اطلاع رساني کنيم.
اين کارشناس مسئول کاربري تشعشات پرتوهاي وزارت بهداشت افزود: لامپهاي کم مصرف براي توليد نور و روشنايي مي بايست مقدار قابل توجهي بخارات جيوه داشته باشند که توسط برق تحريک مي شود و اشعه ماوراء بنفش را تبديل به نور و روشنايي مي‌کند.
گوراني با اشاره به وجود بخارات جيوه در لامپهاي کم مصرف که به راحتي تبخير شده و جذب بافت ريه مي شود، گفت: جيوه فلز سنگيني است که ماده اي به نام “نوروتوکسين” در فضا رها مي کند و مي تواند اعصاب را درگير کند.
وي با تاکيد بر اينکه رها شدن اين ماده سمي در فضاي بسته خطر بيشتري براي سلامت کودکان و زنان باردار دارد گفت: اگر لامپهاي کم مصرف شکسته شد بلافاصله بايد در و پنجره‌ها را باز کنند و تکه‌هاي آن را با دستکش جمع کنند و درون پاکت در بسته‌ قرار دهند و حتي‌المقدور تکه‌هاي آن را بين زباله‌ هاي خانگي قرار ندهند.

گردآوري: گروه اينترنتي تاجريان
منبع:مهر