درخواست تأمل‌برانگیز اماراتی‌ها برای لغو تحريم‌هاي ايران

       

 درخواست تأمل‌برانگیز اماراتی‌ها برای لغو تحريم‌هاي ايران

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2779    خوانده شده : 3738 مرتبه     انتشار : 18/9/1389    ساعت : 14:52


    وزير امور خارجه امارات متحده عربي در اقدامي بي سابقه گفته است كه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس از آمريكا تقاضا مي كنند كه تحريم هاي اعمالي عليه ايران را لغو كنند.

اين اظهارات را نشريه آمريكايي «وال استريت ژورنال» از كنفرانس مطبوعاتي شيخ «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزير خارجه امارات در ابوظبي نقل كرده است. وزير خارجه امارات در قبال اين در خواست، همچنين از ايران خواسته است كه با جامعه بين‌المللي همكاري‌هاي گسترده‌اي در زمينه موضوع هسته‌ايش داشته باشد.

شيخ «عبدالله» همچنين اضافه كرده است كه ما از ايران نيز خواسته‌ايم كه اگر موضوعاتي ويژه و خاص بين اين كشور و ديگر كشورها وجود دارد كه باعث بي‌اعتمادي است، آن را در سريع‌ترين زمان ممكن و به شفاف‌ترين روش موجود برطرف كنند.

به نظر می‌رسد، منظور وی از این جمله، موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی باشد که اماراتی‌ها تلاش دارند با ایجاد جنجال و قلب واقعیت، آن را موضوعی محل نزاع نشان دهند.

اين در حالي است كه انتظار مي‌رفت، روابط ايران با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس، تحت الشعاع مدارك افشا شده توسط ويكي ليكس قرار گيرد كه در همان آغاز با بي‌اعتنايي رئيس‌جمهور ايران به اين مدارك، اين احتمال ضعيف و نامحتمل شد، به گونه ای كه «العطيه» دبيركل شوراي همكاري خليج فارس نيز مجبور شد در اين باره واكنش نشان دهد و بگويد كه مدارك افشا شده، باعث سوء تفاهم بين ايران و كشور‌هاي عربي مي‌شد و نبايد آنان را جدي گرفت.

با وجود این، به نظر مي رسد، كشورهاي عربي چندان هم به اين مدارك بي‌اعتنا نبوده‌اند و رويكرد اخير آنان درباره تحريم‌ها و برنامه هسته‌اي ايران، نشان از اين دارد كه آنان به خوبي دريافته‌اند كه ايران در اين زمينه با سعه صدر برخورد كرده و نشان داده است كه درباره كشورهاي اسلامي، ملاحظات ديني و در قالب امت اسلامي را رعايت كرده است.

همچنين هرچند اعراب درباره اخير موضعي منطقي در پیش گرفته‌اند، اما آنان همواره براي ايجاد ترتيبات امنيتي در منطقه، به بیرون از منطقه خود را وابسته ديده و مي‌بينند و همواره از برقراري پيماني امنيتي با حضور همه كشورهاي حوزه خليج فارس خودداری کرده‌اند، تجربه «ويكي ليكس» بايد هشدار باشد براي اعراب كه ديگر دوران ديپلماسي پشت درهاي بسته به سر آمده است.

در پایان باید یادآور شد، هرچند موضع اخیر وزیر خارجه امارات در برابر ایران منطقی‌تر شده و مثبت ارزیابی می‌شود، باید به وی یادآور شویم که موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی، موضوع شفافی است که نیاز به روشن ساختن ندارد و دیگر اینکه شیخ جوان اماراتی باید متوجه باشد مذاکره بر سر جزایر سه‌گانه برای ایرانیان با مذاکره بر سر تهران هیچ تفاوتی ندارد.

منبع : http://www.tabnak.ir/fa/news/135084/درخواست-تأمل‌برانگیز-اماراتی‌ها-برای-لغو-تحريم‌هاي-ايران