شروع دومینوی گرانی کالا تا آخرين قطعه اقتصاد را ميخواباند

       

 شروع دومینوی گرانی کالا تا آخرين قطعه اقتصاد را ميخواباند

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2829    خوانده شده : 4507 مرتبه     انتشار : 14/12/1389    ساعت : 01:14


    ایلنا: « افزايش قيمت مرغ و تخم‌مرغ يكي از پيامدهاي اجراي قانون هدفمندي يارانه‌هاست . » اين موضوع را هفته گذشته « جلال محمودزاده » عضو كميسيون كشاورزي مجلس با انتقاد از عملكرد دولت در انجام تعهدهايش در بخش كشاورزي بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گوشزد كرد . به گفته اين مقام مسئول بالا رفتن قيمت مرغ و تخم‌مرغ در سال آتي يكي از پيامدهاي اجراي اين قانون است . نماينده مردم مهاباد در مجلس در اين سخنان بالا رفتن قيمت سوخت را اصلي‌ترين علت اين افزايش عنوان كرده است .

هنوز از تذكر محمودزاده در مجلس چند روزي نگذشته كه اين افزايش با تغيير ناگهاني نرخ مرغ و تخم‌مرغ در استان مركزي و شهر اراك از چهارشنبه گذشته در بازار عرضه خود را نشان داد . به گونه‌اي كه با جهش 25 درصدي تخم‌مرغ از 1700 تومان در 24 بهمن ماه به هر كيلو 2000 تومان در روز پنجشنبه 28 بهمن رسيد و نرخ مرغ از 2850 تومان هفته قبل به قيمت 3150 تومان در همين تاريخ در بازار به دست مصرف‌كننده در اراك رسيد .

« افزايش نرخ مرغ و تخم‌مرغ و كاهش تقاضا »
رضايي فروشنده مرغ در اراك كه با ماژيك مشغول تغيير نرخ 3050 توماني مرغ به 3150 تومان است به خبرنگار ما مي‌گويد : اين افزايش روزانه نرخ مرغ به صرف هيچكدام نيست نه توليدكننده ، نه فروشنده و نه خريدار چرا كه با وضعيت معيشتي مردم افزايش نرخ سبب كاهش تقاضا مي‌شود . البته هنوز هستند كساني كه افزايش نرخ‌ها از اين هم كه بيشتر شود تفاوتي در تقاضاي خريدشان نمي‌گذارد اما به صراحت مي‌توانم بگويم كه تعداد مشتريان در قشر كارمند و كارگر رو به كاهش گذاشته و اگر با اين وضعيت ادامه يابد مرغ‌فروشي‌ها هم كم‌كم تعطيل مي‌شوند .
« مرغ تاريخ گذشته در قطعات كوچكتر ران و سينه »
خانم تاجيك خريدار كه بسته‌بندي ران و سينه را در دست دارد و با فروشنده بحث مي‌كند قطعه‌اي از سينه مرغ را نشان داده و مي‌گويد : بافت سالم نبايد با دست تكه شود او در حالي كه قطعات سينه را با دست به راحتي از هم جدا مي‌سازد تكه‌هاي كوچك مرغ را كه تغيير رنگ داده و بوي نامطبوعي نيز از آن به مشام مي‌رسد روي يخچال فروشنده گذاشته و مي‌گويد : بسته‌بندي تاريخ مصرف دارد اما ظواهر امر نشان مي‌دهد كه فروشنده مرغ‌هاي در يخچال مانده روزهاي قبل را قطعه كرده و با قطعات بسته‌بندي تعويض نموده به نظر خانم تاجيك گران شدن نرخ مرغ و كاهش تقاضا موجب مي‌شود كه مرغ در تاريخ روز به فروش نرسد و فروشنده براي جلوگيري از ضرر مرغ‌هاي تاريخ مصرف گذشته را در قطعات كوچكتر به فروش برساند .
« افزايش نرخ سوخت بيماري طيور و مرگ و مير بالا مشكل عمده مرغداري‌ها »
يارمحمدي توليدكننده مرغ گوشتي عمده‌ترين علت افزايش نرخ مرغ و تخم‌مرغ را ناشي از افزايش ده برابري نرخ سوخت پس از هدفمندي يارانه‌ها ، گران شدن 50 درصدي نرخ ذرت ، افزايش 25 درصدي نرخ سويا هم‌چنين هزينه‌هاي سرسام‌آور حمل مي‌داند و مي‌گويد : سهميه سوخت هر مرغداري 60 هزار ليتر است كه با افزايش نرخ سوخت از 16 تومان به 160 تومان و افزايش 15 درصدي نرخ حمل سوخت بسياري از مرغداري‌ها در فصل سرد نتوانستند مرغداري را گرم كرده و همين امر سبب سرماخوردگي و تلفات جوجه‌ها در مرغداري‌هاي گوشتي و مرگ مرغ‌هاي تخم‌گذار شده است .

او مي‌گويد : در سري جديد جوجه‌ريزي با آن كه 2 ميليون و 775 هزار تومان هزينه سوخت داده بودم اما چون ذخيره سوخت سالن‌ها تمام شد به ناچار مرغ‌ها را با وزن كمتر 42 روزه به بازار عرضه كردم و براي جلوگيري از تلفات و ضرر به معامله سربه‌سر رضايت دادم و از ريختن جوجه در سري بعد نيز منصرف شده ام .
« بيكاري در كمين كارگران و مرغداران »
يارمحمدي مي‌گويد : اگر وضع به اين روال باشد فعاليت مرغداريهاي گوشتي فصلي مي‌شود و تنها در فصول گرم‌تر سال ( بهار و تابستان ) كه مصرف سوخت پايين‌تر است توليد خواهند داشت كه اين امر به افزايش نرخ مرغ از يك سو و بيكاري كارگران مرغداري‌ها و معضلات جديد در جامعه دامن خواهد زد .

وي كه سابقه طولاني در توليد مرغ دارد با اشاره به حساس بودن توليد مرغ‌هاي گوشتي مي‌گويد : در زمان جوجه‌ريزي اگر سالن‌ها به ميزان كافي گرم نباشد سرماخوردگي جوجه‌ها به سرعت به سراسر سالن سرايت و تلفات جوجه‌ها را در همان روزهاي اول به همراه خواهد داشت .
« مرغداري‌هاي برفك‌زده به دليل بروكراسي اداري در تأمين سهميه سوخت »
اكبرپور توليدكننده مرغ تخمگذار كه از يكي از سالن‌هايش در روزهاي سرد زمستان با برودت 20 درجه زير صفر با گوشي همراهش عكس گرفته ، تصاوير را نشان داده و مي‌گويد : در سرماي 20 درجه زير صفر درجه سالن بايد حداقل 15 درجه بالاي صفر باشد اما چون حمايتي از توليدكننده براي تأمين سوخت و كمك به هزينه‌هاي تهيه غذا و سوخت از سوي دولت نشد وضعيت اين شد كه مي‌بينيد مرغ‌ها از سرما تلف شدند و خسارت سنگين گريبان امثال ما را گرفت .

وي افزايش نرخ مرغ و تخم‌مرغ را به ضرر توليدكننده و مصرف‌كننده دانسته و تصريح مي‌كند : دولت هيچ اقدامي براي حمايت از توليدكننده نمي‌كند .

به جاي اعطاي وام براي گازسوز كردن ، تخم‌مرغ از چين مي‌آورد كه حتماً سر و صدايش را در استان لرستان شنيديد ! او در رابطه با بسته‌هاي حمايتي وعده دولت در حمايت از توليدكننده مي‌گويد : فقط شعار روز اول اجراي طرح بود سوخت 16 تومان به 160 تومان رسيده غذاي طيور هم 50 درصد افزايش يافته فقط در يك مرحله مقداري گندم توزيع كردند كه اگر اين هم نبود مرغ‌ها از گرسنگي مي‌مردند كه در اين رابطه فقط درد مرغداري‌هاي تخم‌گذار اندكي درمان يافت و چون گندم به درد مرغداري‌هاي گوشتي نمي‌خورد همكاران ما در اين قسمت با تلفات بالاي جوجه‌ها مجبور به تعطيلي يا كم‌كردن تعداد سالن‌ها شده‌اند .
« دستورالعمل بسته‌هاي حمايتي در قالب تسهيلات در حال واصل شدن است »
اما مجيد آذر ، مدير امور طيور سازمان جهاد كشاورزي استان مركزي ، بحث افزايش هزينه‌هاي توليد پس از هدفمندي يارانه‌ها را تأييد مي‌كند در رابطه با بسته حمايتي دولت مي‌گويد : دستورالعمل بسته‌هاي حمايتي دولت براي توليدكنندگان در قالب تسهيلات با سود كم 4 درصد است كه دستورالعمل اجراي آن در حال واصل شدن است .

وي با اشاره به افزايش هزينه‌هاي سوخت و قديمي بودن ساختمان مرغداري‌ها كه سبب پرت انرژي مي‌شود تصميم دولت را با هدف بهينه‌سازي سيستم سوخت و ساختمان و تاسيسات مرغداري‌ها عنوان كرده و اظهار مي‌دارد : دولت براي اين منظور براي هر مرغداري با ظرفيت 14 هزار قطعه مرغ تسهيلات 55 ميليون توماني با سود 4 درصد تخصيص داده اما هنوز به مرغداري‌ها پرداخت نشده .

مدير امور طيور سازمان جهاد كشاورزي استان اگر چه افزايش هزينه‌هاي سوخت از 2 ميليون تومان در هر مرغداري به 14 ميليون تومان را در افزايش قيمت مرغ تأثيرگذار مي داند اما اين بحث را در افزايش نرخ مرغ دخالت نداده و مي‌گويد : در مورد مرغ قيمت مصوب نداريم و هر ساله افزايش بصورت مقطعي پيش مي‌آيد !
« افزايش نرخها برخلاف وعده رئيس جمهور»
هرچند رئيس جمهور در آخرين گفتگوي مستقيم خود با مردم كاهش نرخها را در سال 90 نويد داد اما در حالي كه سال 89 روزهاي پاياني خود را شماره مي كند عدم تعهد به وعده ها به خصوص تأمين يا تعديل هزينه هاي سوخت براي توليد كنندگان به بالا رفتن مايحتاج ضروري مردم در بخش كشاورزي دامن زده است .

حركت صعودي مرغ و تخم مرغ در پله هاي گراني به سبزي و صيفي جات و ميوه و ترهبار نيز رسيده است و هر روز ضريب افزايش چند برابر مي شود و بسته هاي حمايتي درگيرو دار بروكراسي اداري از روزهاي آغازين اجراي طرح هدفمند شدن يارانه ها در راهروي اجرا از اين اتاق به آن اتاق و از اين وزارتخانه به وزارتخانه ديگر در حركت است !!
farasarmayeh/382