با عمله هاي روز مزد هم اينچنين برخورد نميکنند که با مديران ميکنند

       

 با عمله هاي روز مزد هم اينچنين برخورد نميکنند که با مديران ميکنند

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2856    خوانده شده : 4342 مرتبه     انتشار : 26/1/1390    ساعت : 02:26


    عصرایران - هر چند سوگیری های کلان در یک مجموعه ، مانند یک کشور ، با مدیران ارشد و بلند پایه آن است ، اما این مدیران رده های بعدی هستند که از وزیر گرفته تا معاون و استاندار و ... عملاً کارها را پیش می برند و در واقع بار اصلی بر دوش آنهاست(حال این که این مدیران تا چه اندازه شایستگی دارند ، بحث جداگانه ای است).

از این رو ، انتظار می رود برخورد مدیران بالادست با مدیران زیر دست ، در خور شأن آنها باشد و حرمت آنان به عنوان کسانی که بار مسوولیت را بر دوش دارند ، حفظ شود مگر آن که جرم و خلافی از آنان سر بزند که در این صورت نیز ضمن حفظ حقوق انسانی آنان ، باید شدیدترین برخوردهای قانونی با ایشان به عمل بیاید.

مع الوصف در کشور ما شاهد آن هستیم که با مدیران ارشد ، گاه با مدیرانی که تحت امر آنها خدمت می کنند برخوردهایی می کنند که هم شأن انسانی آنها را خدشه دار می شود و هم جایگاه مدیریت در کشور لطمه می خورد.

به عنوان مثال وقتی یک مدیر ارشد در جمع مردم ، مدیر زیر دستش را تحقیر می کند و خنده حضار را باعث می شود ، آیا دیگر می توان انتطار اقتدار مدیریتی از وی داشت؟

در خصوص عزل مدیران نیز شاهد این حرمت شکنی ها هستیم. مثلاً روز چهارشنبه ، مدیرعامل موسسه ایران که عهده دار مسوولیت روزنامه ایران به عنوان ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران است ، از کار برکنار شد. درباره اصل برکناری سخنی نیست بلکه آنچه مورد نقد است، روش برکناری بوده است به گونه ای که کاوه اشتهاردی ، مدیر معزول ، از طریق پیامک خبر برکناری اش را دریافت کرده است.
یا در پاییز گذشته منوچهر متکی در ماموریت دیپلماتیک سنگال ، وقتی مشغول مذاکره با طرف خارجی بود ، از زبان او شنید که برکنار شده است!
مهرداد بذرپاش هم برای شرکت در جلسه دولت رفته بود که متوجه عزلش شد.
در دولت نهم نیز ، تنها هشت روز مانده با پایان دولت ، چند وزیر به طور ناگهانی و به طرز موهنی برکنار شدند و ... .

سخن بر سر این نیست که این افراد چرا برکنار شدند ، چه آن که مدیریت هیچ کدام از این افراد ، ملک مطلق اینان نبوده است بلکه نگرانی حاکم بر این نوشتار ناظر است به "شکسته شدن حرمت جایگاه های مدیریتی."

با چنین رویکردی ، هیچ مدیری ولو موفق و کارآمد ، دلگرم کار نخواهد بود و خستگی خدمت بر تنش خواهد ماند. این ، اصلاً اخلاقی نیست که یک مدیر بعد از سال ها تلاش و زحمت ، زنگ تلفن همراهش به صدا درآید و ببیند که پیامک آمده است: تو عزل شدی ، برو به خانه ات!

جالب اینجاست که در نقطه مقابل ، بعضاً از برخی مدیران که دارای اتهاماتی هستند حمایت می شود ، که نه آن برخوردهای غیر اصولی در عزل مدیران درست است و نه این حمایت های نامعقول از کسانی که باید پرونده شان برای اثبات گناهکار بودن یا بی گناهی شان باید در مراجع قانونی بررسی شود.

هر چند مدیران ، هر کدامشان به عنوان انسان ، حرمت دارند ، اما در کنار این شأن انسانی ، جایگاه های مدیریتی به عنوان سرمایه های عمومی ، ارزش خاص خود را دارند و در البته در حفظ این حرمت ها ، انتظاری که از متولیان امر می رود ، بسیار بیشتر از انتظاری است که از دیگران مد نظر است .
مخلص کلام آن که اگر مدیران ارشد حرمت بین خود را حفظ نکنند از دیگران چه انتظار ؟! و به قول سعدی بزرگ:
اگر ز باغ رعيت ملك خورد سيبي برآورند غلامان درخت از بيخ

162362