تلاش جالب نمایندگان فعلي مجلس برای حذف رقبای انتخاباتی دوره هاي بعدي

       

 تلاش جالب نمایندگان فعلي مجلس برای حذف رقبای انتخاباتی دوره هاي بعدي

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 2858    خوانده شده : 4292 مرتبه     انتشار : 28/1/1390    ساعت : 14:50


    مجلس شورای اسلامی ، صبح امروز ، طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن ، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد برای کاندیداتوری مجلس شورای اسلامی الزامی است و دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی دیگر از جمله لیسانس ، حتی با دارا بودن سابقه مدیریتی نیز از کاندیداتوری مجلس محروم می شوند.

هر چند نمایندگان حامی طرح اعلام کرده اند که هدف شان از این مصوبه ، افزایش سطح کارشناسی مجلس شورای اسلامی است ، اما به نظر نمی رسد این تصمیم بر مبنای چنان دغدغه ای اتخاذ شده باشد .

در این باره نکات زیر حائز اهمیت است:

1 - تعداد کسانی که دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس هستند و در عین حال می خواهند نماینده مجلس شوند و البته از فیلتر شورای نگهبان هم عبور می کنند ، طبیعتاً بسیار محدود تر از دارندگان لیسانس است.
این وضعیت در شهرهای کوچک بیشتر مشهود است چه آن که در این قبیل مناطق ، تعداد دارندگان فوق لیسانس بسیار اندک است و با این مصوبه از همین الان می توان در آن مناطق ، کاندیداهای آینده را که مدرک فوق لیسانس دارند ، احصا کرد!

این در حالی است که مدرک تحصیلی لیسانس ، در حال حاضر به یک سطح عمومی قابل قبولی رسیده و بسیاری از شهروندانی که قابلیت حضور در مجلس را دارند ، از این مدرک برخوردارند.

بنابراین ، مصوبه جدید مجلس عملاً راه را برای حضور درصد اعظم مردم در مجلس را می بندد و تنها به اقلیتی کوچک این اجازه را می دهد که قطعاً قانون اساسی چنین محدودیتی را بر نمی تابد.

2 - از آنجا که نمایندگان فعلی با همین مدارک تحصیلی کنونی حق شرکت مجدد در انتخابات را دارند ، مصوبه جدید نمایندگان ، عملاً و رسماً مهر تأیید خودشان است بر افزایش شانس خودشان در انتخاب مجدد!
در واقع با این مصوبه ، آنها اکثر رقبای محلی خود را از صحنه به در می کنند و عرصه رقابت را محدود به خود و تعداد اندکی کاندیدای فوق لیسانس - که عمدتاً هم جوان هستند - می کنند و از این رو ، با حذف رقبای قدرتمندشان ، به حضور خود در مجلس نهم می اندیشند!

توجه داشته باشید که در اکثر شهرها ، افراد جا افتاده و کسانی که سابقه مدیریتی دارند ، عمدتاً در میانسالی هستند و اکثرشان نیز مانند همین نمایندگان کنونی ،مدرک لیسانس دارند.

3 - با توجه به این که با مصوبه فعلی ، بخش مهمی از نیروهای تاثیر گذار در انتخابات حذف می شوند ، طبیعتاً حامیان پرشمار آنها نیز انگیزه اندکی برای مشارکت در انتخابات خواهند داشت و لذا این مصوبه به شدت مشارکت زداست.

4 - اگر از نظر نمایندگان ، مدرک لیسانس ولو با داشتن سابقه مدیریتی ، برای حضور در مجلس کافی نیست و این افراد اگر در مجلس حضور پیدا کنند ، نمی توانند از عهده وظایف نمایندگی برآیند ، آیا این باور ، در واقع محکوم کردن حضور خودشان در مجلس و اعتراف به این که شایستگی این حضور را ندارند ، نیست؟

5 - در نیکی بالا بودن سطح دانش و بینش نمایندگان مجلس شکی نیست ، اما این مهم با مدرک گرایی صرف و محدود کردن آحاد مردم از حضور در خانه ملت حاصل نمی شود. بلکه چاره کار آن است که با تحزب و قاعده مند شدن رقابت ها بر پایه اصول مردمسالاری ، بهترین ها به مجلس بروند نه این که از همان اول ، دایره رقابت را محدود کنیم و تصور نماییم که با یک مدرک تحصیلی ، همه چیز حل می شود ، به ویژه آن که متاسفانه در سال های اخیر ، گرفتن مدارک تحصیلی دانشگاهی به امری سهل الوصول تبدیل شده و با پدیده ای به نام فارغ التحصیلان کم سواد مواجیهم که آبروی دانش آموختگان فاضل و دانشمند را نیز می برند.

حال انصاف دهید داشتن این مدارک دانشگاهی که بسیاری شان فاقد پشتوانه علمی اند ، حلال مشکلات مجلس است یا دارا بودن توان و سابقه مدیریتی و تجربه حضور موثر در اجتماع و آگاهی و شجاعت سیاسی که بسیاری از نمایندگان قبلی و فعلی از آن بی بهره اند؟

این ، نهایت بی انصافی است که با تمسک به مدرک تحصیلی ، مجلس آینده را از داشتن نمایندگان فهیم و مجرب و مردمی محروم کنند و دوستان فعلی با تعدادی دارنده خودی مدرک فوق لیسانس چهار سالی را دور هم جمع باشند و به نیروهای توانمندی که به جرم داشتن لیسانس از حضور در خانه ملت محروم شده اند بخندند.

به راستی چرا برخی نمایندگان مجلس هشتم ، به قضاوتی که مردم و تاریخ درباره شان خواهد کرد ، اصلاً توجهی نمی کنند؟!
asriran/162670