مطهری: برای حسینیان متأسفم

       

 مطهری: برای حسینیان متأسفم

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 3128    خوانده شده : 4124 مرتبه     انتشار : 29/7/1390    ساعت : 22:41


    

علیرغم اخبار منتشره پیرامون اعلام وصول سوال از رییس جمهور در هفته آینده ، دکتر علی مطهری، نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اعتدال etedaal.ir  ، به بیان نظر خود درباره استعفایش از نمایندگی و موضوع جنجالی این روزها یعنی سوال از رییس جمهور پرداخت:


  مسئله استعفای شما به کجا انجامید؟


همان طور که می‌دانید استعفانامه به هیئت رئیسه تحویل داده شده و منتظر اعلام وصول هستم.


  آقای دهقان عضو هیئت رئیسه گفته‌اند که استعفانامه باید به شخص رئیس مجلس تحویل داده می‌شد، لذا این استعفا رسمی نیست.


در آیین‌نامه داخلی مجلس آمده است که نامه استعفا باید به عنوان رئیس مجلس نوشته شود، یعنی باید خطاب به رئیس مجلس باشد نه این که باید تحویل رئیس مجلس شود. البته این که گفته‌اند باید توسط رئیس مجلس اعلام وصول شود درست است و در آیین‌نامه صراحت دارد.


  آقای حسینیان گفته‌اند این استعفا توطئه‌ای است میان مطهری و لاریجانی، نظر شما چیست؟


برای ایشان متأسفم که به صرف یک حدس و گمان، اظهارنظر قطعی می‌کنند. قرآن هم می‌گوید به ظن و گمان ترتیب اثر ندهید و تا به مطلبی یقین پیدا نکرده‌اید اظهارنظر نکنید. به هرحال استعفای من نمایشی نیست، اهرم فشاری است برای آنکه سؤال از رئیس جمهور به جریان افتد و اگر هیئت رئیسه همچنان بخواهد آن را منتفی کند، این استعفا در صحن علنی مطرح می‌شود و من از هر آنچه که نمایندگان رأی بدهند استقبال می‌کنم، چه ماندن و چه رفتن.


  اگر این سیر طی شود، چه تأثیری خواهد داشت؟


کمترین اثر آن اصلاح رویّه هیئت رئیسه و نحوه اداره مجلس است، هم برای این مجلس و هم مجالس آینده. نباید این طور باشد که اگر هیئت رئیسه با طرحی موافق باشد مطرح شود و اگر مخالف بود مسکوت بماند. نزدیک به چهار ماه است که طرح سؤال از رئیس جمهور در کشوی میز هیئت رئیسه است و این یعنی عدم استقلال و اقتدار مجلس.


  آیا ممکن است علت به جریان نینداختن این سؤال توسط هیئت رئیسه، پیغامی باشد که از طرف دفتر رهبری رسیده باشد؟


سؤال خوبی را مطرح کردید. رهبر انقلاب در نطق چند روز پیش‌شان در جمع دانشگاهیان استان کرمانشاه تکلیف همه ما را مشخص کردند. به نظر من ایشان با چند جمله، نقطه عطفی در شیوه مدیریت کشور در قوای سه‌گانه به وجود آوردند. فرمودند: قوای سه‌گانه از جمله نمایندگان مجلس وظایف خود را انجام می‌دهند، رهبری نه در کار آنها دخالت می‌کند و نه حق دخالت دارد و چنین چیزی امکان ندارد (نقل به مضمون).

به نظر من این جمله یک جمله کلیدی برای ایجاد تحول در مدیریت کشور است و ارزش دارد آن را با آب طلا بنویسند و در محل دولت و مجلس و قوه قضائیه نصب کنند.

می‌دانید که بسیاری از اقدامات اصلاحی در قوای سه‌گانه با این گونه نقل‌قولها که «آقا مخالف‌اند» یا «رهبری ملاحظاتی دارند» یا «دیروز در ملاقات با رهبری این طور شنیدم» ابتر می‌ماند و از دور خارج می‌شود. در واقع رهبر انقلاب جلوی این گونه اقدامات کوته‌نظرانه و فرصت‌طلبانه و ضد حریت و آزادگی را گرفتند.

طبیعی است که درباره سؤال از رئیس جمهور هم مسئله دخالت رهبری منتفی است و اگر هیئت رئیسه امضایی را هم به بهانه مخالفت رهبری با این طرح پس گرفته‌اند، اعتباری ندارد