5 محيط‌بان حیاط وحش در نوروز شكار شدند

       

 5 محيط‌بان حیاط وحش در نوروز شكار شدند

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 3325    خوانده شده : 4587 مرتبه     انتشار :    ساعت : 14:57


    

شكارچيان غير مجاز، محيط بان پارك ملي را با 85 گلوله ساچمه زني در روز 5 فروردين سال جديد راهي بيمارستان كردند. همچنين سه نفر از محيط بانان استان فارس در منطقه حفاظت شده «ميانجگل فسا» روز هشتم ماه جاري هدف گلوله هاي سهمگين شكارچيان قرار گرفتند. در نهايت شكارچيان غير مجاز پارك ملي بوجاق محيط بان اين پارك را كتك زدند تا نوروز سال 91 با ماجراي تلخ بي حرمتي به ماموران دولت در كسوت محيط باني شروع شود؛ ماموران دولتي كه به دليل تعلل قانوني و بي‌توجهي دولت به وضعيت آنان جزو آسيب پذيرترين قشرهاي جامعه قرار گرفته‌اند.

روز پنجم فروردین ماه، شش نفر شکارچی متخلف با ورود غیرقانونی به پارک ملی گلستان، قصد شکار غیرمجاز داشتند که با ممانعت محیط‌بانان روبه‌رو شدند. در این واقعه، یکی از متخلفان با استفاده از اسلحه ساچمه زنی، از فاصله بسیار نزدیک یکی از محیط‌بانان با نام «ابوالفضل جلالی راد» را هدف قرار داد و او را از ناحیه شکم مجروح ساخت. «محیط‌بان جلالی‌راد» پس از این واقعه به بیمارستان امام علی(ع) شهرستان بجنورد منتقل شد که پس از معاینه اولیه توسط پزشک مشخص شد که بر اثر این تیراندازی، تعداد 58 ساچمه به شکم او اصابت کرده که تعدادی از ساچمه ها به کبد و روده او آسیب رسانده اند. د کتر اکبری پزشک معالج محیط بان مجروح گلستانی می گوید:«دو ساچمه در کبد و شش ساچمه به روده این محیط بان اصابت کرده است و مابقی ساچمه ها در قسمت ماهیچه ها ی زیر پوست ناحیه شکم و سینه قرار گرفته اند که خارج کردن تمامی ساچمه ها نیازمند انجام چند عمل جراحی دیگر است.»

اما اتفاق ها به همين مسئله محدود نشد تيراندازي شكارچيان غيرمجاز به مجروح شدن سه محيط‌بان منطقه «میانجنگل فسا» استان فارس منجر شد. اين محيط بانان در ایام نوروز درحال گشت و كنترل و محافظت از محیط زیست بودند كه درمنطقه حفاظت شده متوجه صدای شلیك گلوله شدند وپس از بررسی منطقه ومحدوده تیراندازی دو لاشه شكار را كشف كردند. از سوي ديگر شكارچیان به محض مشاهده محیط بانان اقدام به تیراندازی به سمت مامورین گارد اجرایی محیط‌زیست كردند كه متاسفانه در این درگیری سه نفر از محیط‌بانان این اداره كل مجروح شدند. با حضور ماموران نیروی انتظامی در منطقه، تعقیب و گریز ادامه یافت و متخلفین با استفاده از تاریكی شب موفق به فرار شدند . هرچند براساس گفته هاي مسئولان اداره كل محيط زيست فارس سرنخ هايي در مورد شكارچيان متخلف به دست آماده است اما آنها هنوز دستگير نشده‌اند. همچنين شكارچيان متخلف «تقي زيباچهره» محيط بان پارك ملي بوجاق گيلان را هم كتك زدند تا وضعيت خطرناك كساني كه با دست هاي خالي از محيط زيست ومنابع طبيعي كشور حفاظت مي كند در ابهام بيشتري فرو رود. به گفته «امير عبدوس » مديركل اداره محيط زيست گيلان اين محيط بان با سه متخلف شکار و صيد که با سلاح غيرمجاز و به صورت غيرقانوني براي شکار وارد پارک ملي بوجاق شده بودند مواجه شد. او با اشاره به اينکه متخلفان با مشاهده محيط بان مذکور اقدام به فرار با موتورسيکلت کردند، مي گويد: محيط بان پارک ملي بوجاق در ميانه راه با اين افراد درگير و به‌رغم اينکه شکارچيان غيرمجاز اقدام به ضرب و شتم وي کردند موفق به ضبط اسلحه غيرمجاز متخلفان شد.

شكارچيان درحالي به راحتي روي محيط بان اسلحه مي‌كشند كه محيط‌بانان حتي براي دفاع از جان خود هم نمي توانند از اسلحه استفاده كنند. اين درحالي است كه محيط بانان در ايران نزديك به 4دهه است كه در زمره نيروهاي مسلح محسوب مي‌شوند. اما به توجه به اين قانون در طول سال‌هاي گذشته به مرگ تعداد بسيار زيادي از محيط بان منجر شده است. اگر هم يكي از محيط‌بانان هم براي دفاع از جان خود دست به اسلحه برده است شاهديم كه امروز در زندان در انتظار طناب دار به سر مي برد. از جمله محيط بان دنا كه نزديك به دوسال است به انتظار چوبه دار نشسته است وتلاش گروه هاي مختلف براي نجات او همچنان بي نتيجه مانده است. از سوي ديگر محيط بانان زيادي به درجه رفيع شهادت رسيده اند اما خانواده آنها نه از سوي بنياد شهيد تحت حمايت قرار گرفته است و نه تاكنون قانون توانسته است مجرمان و متهمان قتل آنان را به پاي ميزمحاكمه بكشاند.

منبع: تهران امروز