رفتار غیر اخلاقی و غیر حرفه ای هما با پروازهای ارومیه

       

 رفتار غیر اخلاقی و غیر حرفه ای هما با پروازهای ارومیه

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 3438    خوانده شده : 4837 مرتبه     انتشار :    ساعت : 15:44


    

سوال اينست كه هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با كدامين مباني واستدلال و با تكيه بر چه توجيه منطقي درآغاز فصل گردشگري و پر مشتري سفرهاي تابستاني (H.S) صبحگاهِ چندين روز از ايام هفته ( شنبه ، يكشنبه ، سه شنبه و جمعه) تاظهر هنگام، پروازهاي خود را به فرودگاه اروميه لغو نموده است؟
اگر مشكل (بهتراست بگوييم بهانه) كمبود هواپيماست ؛ اين سوال جدي مطرح ميشود كه چرا اين اتفاق براي ساير استانها در پروازهاي ابتداي صبح نيفتاده وعمده تغييرات براي برنامه پروازي ميان روز طراحي شده است؟

هرگاه مسئولان استاني ويا اندك فعالان بخش خصوصي ويا ساير شركتهاي هواپيمايي خواسته اند براي پركردن خلاهاي برنامه ، اقدام به داير نمودن پرواز نمايند ؛ بلافاصله هما با رويكردي كاملا منفعلانه و گويي براي دفاع از فرودگاه انحصاري اروميه !! برنامه اي با نيم ساعت اختلاف زماني قبل از شركت رقيب(!؟) داير و مدتي پس از غير اقتصادي نمودن پرواز براي ساير فعالين و لغو برنامه ايشان و آسودگي از تداوم اين انحصار به برنامه سابق خود رجعت كرده اند.

بقدري براي اين رويكرد ناسالم رقابتي شاهد وجود دارد كه نيازي به ذكرآزار دهنده آنها نيست و فقط به نمونه برنامه پروازي هما در صبح شنبه هاي پاييز سال گذشته اكتفا مي شود كه هواپيمايي آتا (متعلق به بخش خصوصي)براي پركردن خلا اقدام كرد و پس از سه هفته هما براي نيم ساعت زودتر اقدام به داير نمودن پرواز كرد و...!

آيا وظيفه شركتهاي قدرتمند دولتي ارايه خدمات است يا اگر جايي هم خودشان امكان ارايه خدمت ندارند، بايد راه را بر سايرين چنان سد كنند كه...؟! آيا معناي رقابت اينست كه مردم در مضيقه بمانند ؟ براستي سوال از مديران ارشد هما كه قطعا اين اتفاق خوشايند ايشان نيز نيست، اينكه اگر خانواده اي براي انتقال بيمارشان به تهران نخواهند (بخوانيد نتوانند يك شب زودتر هزينه هتل بپردازند) يكروز زودتر اقدام كنند ، در روزهاي شنبه ، يكشنبه ، سه شنبه و پنجشنبه صبح تا ظهرهم به لطف شما پروازي از اروميه به تهران وجود ندارد ؛ چه بايد بكنند؟

بماند اينكه 12 پرواز هفتگي موجود از 14 برنامه هفتگي ، از نوع فوكر و تنها 2 پرواز S727 براي اروميه ديده شده(كلا حدود 2800صندلي رفت وبرگشت در هفته براي استان 3ميليون نفري!!) و هيچ هواپيماي پهن پيكري (عليرغم امكانات ناوبري فرودگاه اروميه ) به اين مقصد طراحي نشده اين اتفاق بخودي خود موجب طولاني شدن زمان انتظار براي تهيه بليط ونتيجتا مراجعه به نزديكترين فرودگاه (تبريز) شده وخنده دارتر اينكه اين امر(افزايش عارضي تقاضا در تبريز) شاخصي مي شود براي افزايش عرضه امكانات پروازي به ان مقصد!

ويا مثال ديگر اينكه براي پروازهاي مشهد – اروميه نيز درهفته فقط يك پرواز چارترايرتور ديده شده(آنهم از قريب به 3ماه گذشته ودقيقا از هفته اي كه بخش خصوصي براي برنامه هفتگي خود اقدام به بليط فروشي كرده بود!) كه صدالبته انبوه متقاضيان و خانواده هاي مشتاق علاقمند زيارت هميشه دچار مشكل تهيه بليط هستند.

 شايد وقت آن رسيده كه شركت دولتي و خوشنام وبا سابقه هما ؛ اندكي در رويكرد ملال انگيز خود در استان آذربايجان غربي تجديد نظر نمايد ومسئولان تلاشگر اين شركت با وجود كاستيهاي موجود ، قدري در توزيع عادلانه تر امكانات موجود عدالت بخرج دهند.
                                   
 * كارشناس مسايل اجتماعي - ارومیه

asriran/220341