سید احمد خاتمی: در برابر گرانی‌ها «آخ» هم نگویید

       

 سید احمد خاتمی: در برابر گرانی‌ها «آخ» هم نگویید

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 3441    خوانده شده : 4096 مرتبه     انتشار :    ساعت : 14:59


    

اما از گمانه‌زنی‌های انتخاباتی که بگذریم، همچنان مسائل اقتصادی نقش نخست روزنامه‌های صبح امروز کشور است؛ تجربه دلار دو هزار تومانی، کاهش قیمت لبنیات، عرضه مرغ دولتی و دیدار رئیس‌جمهور با مردان اقتصادی‌اش ـ که از آن به عنوان جلسه تصمیم‌گیری درباره مدیریت تحریم‌ها یاد می‌شود ـ مهمترین موضوعات اقتصادی روزنامه‌های صبح امروز بود.

در این میان سخنان احمد خاتمی درباره گرانی‌ها جالب توجه بود. خاتمی در مراسم سی‌ویکمین سالگرد فاجعه تروریستی هفتم تیر ـ که در محل یادمان مشهد شهیدان هفتم‌ تیر برگزار شد ـ گفت: «گرانی‌های زاینده، مایه درد و رنج ماست؛ اما دنیای استکبار اگر شما آخ بگویید خواهد گفت، به اهداف خود رسیده.‌ از این روی، شما آرزوی یک آخ را بر دل دشمن بگذارید و صبوری کنید».

افزون بر سخنان خاتمی، سرمقاله امروز روزنامه رسالت نیز به موضوع گرانی و ارتباط آن با دسیسه‌های دشمن درباره تحریم‌ها پرداخته است. در این سرمقاله که با نام «از اتاق جنگ اقتصادی بیرون نروید» در این روزنامه چاپ شده، نویسنده، مسائل اقتصادی و فشارهای اخیر را حربه دشمن برای نشان دادن اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران دانسته و نوشته: «اخیرا در ثبت سفارش اقلام وارداتی مربوط به دامداری‌ها و مرغداری‌ها، اخلال در ترخیص کالا‌ها در گمرکات، دستکاری در توزیع مواد خوراکی، پخش شایعه در مورد کمبود برخی کالا‌ها، حرص و طمع و زیاده خواهی برخی بنگاه‌های تولیدی و توزیعی و نفوذی‌های دشمن در برخی نهادهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، دست به دست هم می‌دهد که ریخت درستی در بازار را شاهد نباشیم. همه این تلاش‌ها برای این صورت می‌گیرد که یک پیام غیر واقعی و تصنعی را بسازد و آن این که: «تحریم‌ها اثر کرده است؛ پس نظام در برابر خواسته‌های دشمن ـ بخوانید ۱+۵ ـ کوتاه بیاید».

نویسنده سرمقاله در ادامه نوشته است: «یک گزارش از بنگاه‌های اقتصادی کشور، نشان می‌دهد که کمتر از 2 درصد بنگاه‌ها مشکل دارند. دشمن با تمرکز روی همین 2 درصد، فضایی ایجاد کرده است که گویی همه بنگاه‌های اقتصادی مشکل دارند. همچنین 2 درصد کارگران شریف کشور در این بنگاه‌ها با مشکلات بیکاری، عدم پرداخت حقوق و... مواجه هستند. حل این مشکلات و تنظیم بازار خارج از حوصله مدیریتی دولت نیست».