بیانیه ستاد حقوق بشر درباره قتل ستار بهشتی وبلاگ نویس سیاسی در زندان

       

 بیانیه ستاد حقوق بشر درباره قتل ستار بهشتی وبلاگ نویس سیاسی در زندان

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 3651    خوانده شده : 5333 مرتبه     انتشار : 22/8/1391    ساعت : 12:38


    

ستادحقوق بشر با صدور بیانیه ای از عزم جدی دستگاه قضایی کشور برای برخورد سریع، قاطع و بدون اغماض با مقصر یا مقصرین فوت یک شهروند ایرانی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در این بیانیه با تاکید براینکه هر فردی که قصورا یا تقصیرا در این واقعه دخالت داشته است، مورد پیگرد سریع، قاطع و بدون اغماض دستگاه قضایی قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: با دستور قاطع و ویژه حضرت آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه تمام ابعاد قضیه تحت بررسی دقیق قرار گرفته است که نتایج آن بزودی اعلام خواهد شد.

متن کامل بیانیه ستادحقوق بشر قوه قضائیه به شرح ذیل است.

بنام خدا
ستادحقوق بشر جمهوری اسلامی ایران پیرو گزارش های دریافتی درمورد فوت آقای ستار بهشتی در زمان تحقیق از وی در اداره پلیس، این مسئله را با جدیت کامل پیگیری کرده و خوشبختانه با دستور قاطع و ویژه حضرت آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه، تمام ابعاد قضیه تحت بررسی دقیق قرار گرفته است که نتایج این تحقیقات به زودی از سوی سخنگوی قوه قضائیه و سایر مسئولان ذیربط به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

برهمین اساس هر فردی که قصورا یا تقصیرا در این واقعه دخالت داشته، سریع، قاطع و بدون اغماض از سوی دستگاه قضایی مورد پیگرد قرار خواهد گرفت .

در جمهوری اسلامی ایران حقوق همه شهروندان، حتی متهمین و دستگیر شدگان، طبق قوانین حاکم بویژه مقررات قانون احترام به آزادی های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب سال 1383 و دستور العمل اجرایی آن، محفوظ بوده و خواهد بود.

ستادحقوق بشر امیدوار است که پیگیری سریع و قاطع این پرونده نمونه روشنی از عزم جدی تشکیلات قضایی برای برخورد با هرگونه تخلفی از اجرای قانون و رعایت حقوق شهروندان باشد.

ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران
1391/8/21

 

ويکي پديا در مورد ستار بهشتی نوشته است :

ستار بهشتی (۱۳۵۶-۱۳۹۱) کارگر و وبلاگ‌نویس ایرانی بود که در تاریخ ٩ آبان ماه ١٣٩١ توسط پلیس فتا دستگیر شد. او به اتهام "اقدام علیه امنیّت ملی از طریق فعالیت در شبکهٔ اجتماعی و فیس بوک" بازداشت شده بود.

ویکی پدیا مدعی است : در مدت بازجویی به شدت از سوی پلیس فتا شکنجه شد و در همین جریان درگذشت و در گورستان رباط کریم (محل زندگی‌اش) به خاک سپرده شد. بر اساس گزارش ثبت شده در روابط عمومی بهشت زهرای تهران، بهشتی در ۱۳ آبان ماه فوت کرده است. عموی ستار بهشتی در گفتگو با سایت سحام نیوز گفته است زمانی که از مسئولان، علت مرگ را جویا شدند به آن‌ها گفته شد: «خفه شوید و به شما ربطی ندارد.»

پس از انتشاز خبر مرگ بهشتی، ۴۱ نفر از زندانیان سیاسی-در نامه‌ای که در سایت کلمه منتشر شد- اعلام کردند که «ستار بهشتی روزهای ۱۰ و ۱۱ آبان ۱۳۹۱ در بند ۳۵۰ اوين بوده و آثار شکنجه در تمام قسمت‌های مختلف بدنش مشهود بوده‌است». در این نامه گفته شده که بهشتی در بازداشتگاه پلیس ایران مورد ضرب و شتم قرار گرفته، از سقف آویزان شده، دست‌هایش را به صورت قپانی بسته‌اند و با لگد به سر و گردنش ضربه زده‌اند. کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در گزارشی که که در ۱۹ آبان ۱۳۹۱ منتشر کرد به نقل از یکی از بستگان بهشتی که جنازه‌ی او را دیده بود نوشت: «روی سرش فرورفتگی بزرگی بوده و روی سرش گچ کشیده بودند. صورتش باد کرده بوده است. به محض این که بند کفن را باز کردند از کنار زانوی راستش به کفن خون زده و کفن کاملاً خونی شده است. علائمی از کالبد شکافی هم روی بدنش بوده است.»

اميدواريم اينبار پيگيری مرگ این شهروند ایرانی واقعا مورد بررسی قرار بگیرد و متخلفین به اشد مجازات محکوم شوند و مانند فاجعه زندان کهریزک چند سرباز و افسر جزء محاکمه نشوند و آمران اصلی آن اتفاق به منصب و مقامهای مهمی برسند !

مطمئنا اگر رفتار ماموران در بازجوئی مناسب بود وی حتی صورتش هم قرمز نمیشد چه برسد به آنکه بمیرد چون طبق قانون فشار و شکنجه ممنوع بوده و اقراری که در آن وضعیت گرفته شود محکمه پسند نخواهد بود ،
 
بدیهی است اگر برخوردی که با وبلاگ نویسان یا فعالان سیاسی میشود با آن دسته از مسئولان دروغگو يا چپاولگر بیت المال میشد ایران به گلستانی در دنیا بدل میگشت ولی ما معمولا در یک سری از امور بشدت افراط گریم و در اموری دیگر بشدت تفریط گر ، چون شیعه و مسلمان به معنای واقعی نیستیم چون مسلمان و شیعه مرتضی علی نه افراط میکند نه تفریط بلکه حد اعتدال دارد