مناظره یا مسابقه ماست خوری ؟

       

 مناظره یا مسابقه ماست خوری ؟

سايت سونی کارت بيست     شماره خبر : 3933    خوانده شده : 4839 مرتبه     انتشار : 10/3/1392    ساعت : 23:44


    

سرانجام اولين مناظره بين كانديداها برگزار شد. درحالي كه بيشتر مردم با خاطره‌اي كه از مناظرات ٤ سال قبل در ذهن داشتند، منتظر يك مناظره داغ و چالشی بودند‏. اما اين مناظره هيچ جذابيت و كششي نداشت. كانديداها عموماً به طرح‌ ديدگاه‌هاي كلي پرداختند، آن هم در شرايطي كه مجبور بودند تنها در چند دقيقه كوتاه حرف‌هايشان را بزنند. درحالي كه بخش اول مناظرات فرصت‌هاي كوتاه و تقطيع شده ‌اي را در اختيار كانديداها گذاشت، اما براي بينندگان بسيار طولاني و كسل‌كننده بود.

تنها در دو لحظه كوتاه، برنامه به طرف يك مناظره واقعي حركت كرد. جايي كه عارف از يكدست شدن دولت اصولگرا در سالهای اخير و نتیجه عملکرد آنها گفت و يا در بخش دوم كه بحث ترافيك و حل معضل آن در دولت‌هاي مختلف به ميان آمد. نكته‌اي كه كاركرد واقعي مناظرات را نشان مي‌دهد كه در آن مشكلات و معضلاتي مثل «بي‌صاحب» بودن حل مشكل ترافيك عريان شده تا بعدها بتوان در مورد آن فكري كرد.

صداوسيما در اين برنامه بيشتر تلاش كرد تا يك «شوي تلويزيوني» برگزار كنند تا يك مناظره. مناظره‌اي كه رنگ و بوي جدي داشته و در حد و اندازه كساني باشد كه قصد دارند رداي رياست‌جمهوري را لااقل براي ٤ سال آينده برتن كنند.

اگر بخش اول اين شوي تلويزيوني، بيشتر شبيه مسابقات «از كي بپرسم» بود‏، بخش دوم بسيار سطح پايين‌تر بود، تا جايي كه محسن رضايي را كه به صبوري خود اعتراف مي‌كرد به واكنش وادار كرد.
انتقاد به روش برگزاري مناظرات خصوصاً در بخش دوم و پرسيدن سئوال‌هايي با يك جواب كوتاه ابتدا از سوي عارف آغاز و محسن رضايي و حسن روحاني به آ‎ن اعتراض كردند. با اين حال آنجا كه حيدري، مجري برنامه سعي مي‌كرد، خونسردي خود را حفظ كند، مي‌شد صداي زمزمه اعتراضي ساير كانديداها را نيز شنيد.

از سوي ديگر با وجودي كه سعيد جليلي به اين موضوع انتقاد نكرد، اما در عمل نشان داد با آن يا موافق نيست يا براي سئوال‌ها پاسخي ندارد. چرا كه با داد جواب‌هاي تكراري؛ «سئوال را غلط مي‌دانم»، تلاش كرد تا خود را از زير بار پاسخ دادن به آنها خارج كند و تنها به چند سئوال غيرچالشي پاسخ دهد.

فرصت خوب چند ساعته كه مي‌توانست لااقل به مناظره دو به دو چند كانديدا اختصاص پيدا كند تمام شد. بي‌آنكه شور و هيجان را در بين مردم برانگيزد. آن طور كه حيدري مجري برنامه بيان كرد، «سناريونويسان» اين سبك را از ميان مدل‌های مختلف انتخاب كرده بودند. بي‌آنكه توجه كنند اين يك مناظره در حد رياست جمهوري است و ذيل يكي از بخش‌هاي مهم و جدي به نام اقتصاد برگزار مي‌شود.

آنچه در اولين دستپخت صداوسيما مشاهده شد، اگرچه مانع از ايجاد فضاي «بگم بگم» هاي گذشته بود، اما بيشتر به «مسابقات هفته‌» شباهت داشت. برنامه‌اي كه معلوم نبود اگر ادامه پيدا مي‌كرد در ساير بخش‌ها، كانديداها مجبور بودند انشاء بنويسند يا نقاشي بكشند ، شايد هم مسابقه ماست خوری راه باندازند و عمو پورنگ هم آخر کار بیاد جلوی دوربین و بگه کاندیداها دست و جیغ و هوراااااا!