سپندار مذگان يعني عشق و احترام ايراني ، روزی که باید احیا شود

       
6:33:58 PM 26/6/1402

آخرين به روز رسانی :

پربيننده ترين خبرها

  چگونه با تجاوز جنسي مقابله کنیم ؟
  آدرس انتقال وجه کارت به کارت بانک هاي عضو شتاب از طریق اینترنت
  خیانت همسر از دوستی ساده تا سکس ممنوع
  سوء استفاده های جنسی از زنان در محيط های کاری ايران
  طنز علمي : باد شکم و احوالات پيچيده آن
  مناطق ديدني ايران + عکس
  تاثیر مصرف مواد مخدر شیشه در 10 ماه + عکس
  مادر با ما چه رفتاري دارد و ما با اون چه رفتاري داريم ( حتما بخونيد )
  چند نمونه خواندني و جالب از بحر طويل
  عکس روز : تصوير خانه خدا از داخل
  آیا امام زمان ( عج ) در مثلث برمودا یا جزیره خضرا ساکن هستند ؟ حتما بخوانید و بیشتر بدانیم
  هموطنان احمق ، دشمنان زيرک
  اسکناس دلار مملو از طرحهای شیطان پرستی و فراماسونی + عکس
  ليست فتواهاي احمق هائي به نام علماي وهابي
  متن کوتاه : خداي من ، لذتم مدام باد
  مجوز قتل فجيع این کودک در جیب کدام یک از ماست ؟؟؟ + عکس
  اینجا اوین است ساعت 4:30 صبح ، پاي چوبه دار
  علامه جعفری و جريان زیباترین دختر دنیا
  حکمت : دو باری که دل عزرائیل از مرگ کسی سوخت
  عزاداري خالص براي امام حسين و دوري از چاه انحرافات
  خطرات استفاده از کولر خودرو
  خطبه بدون نقطه حضرت حيدر کرار اميرالمومنين علی علیه السّلام
  زن فوق العاده زیبا و آتش کوره آهنگری
  تصوير روز : کربلاي حسيني
  آنچه بايد در مورد خريد یا اجاره يك خانه حتما بدانيد
  حقایقی شگفت آور در مورد نشستن !
  راز غرق شدن شناگران حرفه ای و آماتور در دریا
  سوژهاي جالب وطني يا همان فقط در ایران

 سپندار مذگان يعني عشق و احترام ايراني ، روزی که باید احیا شود

شماره خبر : 2449    خوانده شده : 4367 مرتبه     انتشار : 30/11/1388    ساعت : 12:10


جالب اینکه برخی نمایندگان مجلس گویی اساسا چیزی به نام سپندار مذگان به گوششان نخورده بود و حتی یکی از آنان گمان کرد "سپندار مذگان" فحش است که به او داده می شود و گوشی را قطع کرد ديگري هم فکر کرد نوعي مواد مخدر جديد است !!

در چند روز گذشته بازار هدیه گرفتن و هدیه دادن بین برخی جوانان گرم بود البته به مناسبت روز ولنتاین!

در حالی طی سال های اخیر ، ولنتاین در میان بخشی از جامعه ایران گرامی داشته می شود که ایرانیان از قدیم الایام سنت روز عشق ورزی را داشته اند؛ روزی که در تاریخ کهن ایرانیان سپندارمذگان نامیده شده و همزمان با پایان بهمن و شروع اسپند ایرانیان قدیم جشن گرفته می شد و مردان برای نامزد و همسر خود هدیه می دادند و آنها را تکریم می کردند.

البته آنچه که منجر به رسیدن به وضع فعلی شده قطعا بی توجهی نهادهای فرهنگی، رسانه ها و به خصوص رسانه ملی است که تا کنون با کوچک شمردن این موضوع به آن نپرداخته اند.

در همین باره ، موضوع روز ایرانی "سپندار مذگان" را با نمایندگان مجلس در میان گذاشته شد تا نظرات آنها را نیز جویا شود و جالب اینکه برخی نمایندگان مجلس گویی اساسا چیزی به نام سپندارمذگان به گوششان نخورده بود و حتی یکی از آنان گمان کرد "سپندار مذگان" فحش است که به او داده می شود و گوشی را قطع کرد!

یکی دو نفر دیگر ابتدا برای مصاحبه اعلام موافقت کردند ولی بعد از اینکه موضوع مصاحبه یعنی "سپندارمذگان" با آنان مطرح شد ابتدا چند بار سوال کردند: چی؟! چی؟! و بعد به بهانه های مختلف از جمله موقعیتم مناسب نیست؟ داخل جلسه هستم! صدا نمی آید ، بعداً تماس بگیرید و ... از مصاحبه خودداری کردند و شاید هم اساسا در این باره اطلاعات و ایده و نظری نداشتند که بخواهند مطرح کنند .

یکی از آنان هم در باره این موضوع اینگونه گفت: تو این گیری بیری به چه چیزی گیر دادید!!

یکی دیگر از نمایندگان هم در خصوص علل گرایش جوانان به ولنتاین فکر کرد ولنتاین نوعی ماده مخدر جدید است و مفصل درباره نقش اشغالگران افغانستان به خصوص انگلیس در افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان حرف زد و نسبت به افزایش مواد مخدر صنعتی هشدار داد!

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی: احترام به آداب ملی ، دستور علوی است

در نهایت خبرنگار عصرایران با مجید نصیرپور نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس و خسرو معتضد تاریخ دان معاصر در رابطه با موضوع سپندارمذگان گفتگو کرد که متن آن را می خوانید:

نصیرپور نماینده مردم سراب در رابطه با جایگزین شدن سپندارمذگان با ولنتاین خاطرنشان کرد: عشق همواره و در همه جوامع امری پسندیده بوده و در مذهب ما نیز نسبت به آن اشارات و توصیه های فراوانی شده است و از این گذشته در فرهنگ ما از گذشته فرهنگ هدیه دادن به همسر و زن جایگاه خاصی داشته است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در اصل اینکه باید در روز خاصی از سال علاقه مندان به هم به یکدیگر هدیه بدهند شکی نیست و این امر نشان دهنده مهر و محبت است و این سنت نه تنها خوب که "ضروری" است چون در روابط اجتماعی همبستگی مضاعف به وجود می آید.

نصیر پور در عین حال تاکیدکرد: اما خاستگاه ولنتاین غرب است و آداب آن نیز با عرف و سنن ما سازگار نیست و به نظر من ماهواره و اینترنت باعث تاثیر پذیر شدن جوانان از فرهنگ غربی شده است. ما نیز متاسفانه ما خیلی به این مسئله نپرداخته ایم با توجه به اینکه مصداق هدیه دادن در ولنتاین جنس مخالف است آن را خوب و پسندیده نمی دانسته ایم و از اصل موضوع که گرایش جوانان به آن بوده غافل شده ایم.

این نماینده مجلس یادآور می شود: اگر دستگاه ها و نهادهای فرهنگی عملکرد به موقعی می داشتند و راهی را برای جایگزین کردن ولنتاین با روزهای ملی مثل سپندارمذگان طراحی می کردند امروز شاهد این مسئله نبودیم.

وی می افزاید: در نامه حضرت علی به مالک اشتر، حضرت به او می فرماید در منطقه ای که عازم آن هستی آداب و سنن و رسم و رسوماتی وجود دارد و در صورت مخالف نبودن با شرع با این رسم و رسومات مقابله نکن ؛ این فراز از نامه نشان می دهد در رفتار علوی توجه به آداب ملی مورد تأکید است.

خسرو معتضد: بشر احتیاج به جشن و شادی دارد

اما خسرو معتضد نویسنده و مورخ معاصر درباره جابجایی سپندار مذگان و ولنتاین می گوید: شاعر گفته است آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد!

وی با بیان اینکه از دوران باستان ایرانیان ایام خاصی را در سال جشن می گرفتند و حتی در هر ماه روزی را به شادی می پرداخته اند عنوان کرد: اشکالی ندارد جشن های خودمان را زنده کنیم ما امردادگان، مهرگان،آبانگان،و ... داشته ایم و یا مراسم داشته ایم به نام اشتادروز که به مناسبت سپری شدن 80 روز از نوروز ایرانیان جشن می گرفته اند.

معتضد هشدار می دهد: ملتی که هویت ملی نداشته باشد به سمت جداسری می رود ولی این هویت ملی است که همه را به هم متصل می کند و انسجام به وجود می آورد.

این مورخ با انتقاد از مطرح شدن ولنتاین در ایران می گوید: ولنتاین ربطی به ما ندارد ؛ علت مطرح شدن این مراسم غربی است که جوانان ایران را نمی شناسند، ایرانی را که 3هزار سال تاریخ و 10هزار سال سابقه تمدن دارد را نمی شناسند و این در حالی است که در سال 1950 یک پروفسور امریکایی به ایران می آید و یک تکه استخوان انسان را کشف می کند ابتدا سابقه آن را 75 هزار سال تعیین می کند اما بعد از انتقال آن به امریکا و بررسی آزمایشگاهی روی ان مشخص می شود سابقه آن به 100 هزار سال قبل می رسیده است.

وی به ضرورت ترویج شادی و بهجت در جامعه اشاره می کند و می گوید که درصورت بی توجهی به این موضوع مضرات آن بعدها مشخص خواهد شد.

معتضد با بیان اینکه همه چیز را نباید به دید مفسده نگریست تاکید می کند: بشر احتیاج به جشن و شادی دارد.

این مورخ در پایان این گفتگو با تاکید بر اینکه بی توجهی به آداب و سنن ملی قطعا آگاهانه و هدفمند نیست می گوید: نباید با آداب و سنن دشمنی کرد ؛ برخی دشمنان دوست ندارند اسم ایران وجود داشته باشد و قدرتی به نام ایران باشد و راه آنان هم از بین بردم هویت ایرانیان است چون آنچه که ترک و فارس و کرد و لر و بلوچ و عربو ... اعم از سنی و شیعه، ارمنی و یهودی و زرتشتی را در ایران به هم متصل می کند همین هویت ملی است که عامل همبستگی افراد جامعه است و مراسم هایی همچون سپندار مذگان نشانه های از ایرانی گری است.


به سونی کارت بیست امتیاز گوگلی دهید :

 

نظرات کاربران :

 منصور : سلام بر ایرانیان
متآسفانه فعلآ در ایران افزایش عزا و روزهای عزاداری و آه و ناله و گریه ، رواج یافته است .


 پوريا کيانتاژ : اينکه سنت ايراني ها بوده که شکي نيست ولي بي شک يکي از زيباترين جشن هاي بشريه که تو فرهنگ جووناي ما همون روز ولنتاين جا افتاده مطمين باشيد چيزي که جا افتاد به اين راحتيا تغيير نميکنه

آرشيو ادامه اخبار

آخرين اخبار :

نام و نام خانوادگی :  
نظرات :

(حداکثر 700 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

از تبليغات زير ديدن کنيد

اصفهان هاست ، ثبت و طراحی سايت

مظلومانه ، مداحی امام حسین ، قران ، سخنرانی ، اذان


Online User : 114

فروشگاه ساز

طراحی سایت

ثبت سایت

چراغ دفنی

چراغ دکوراتیو

طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان

ارسال خبر از طريق ياهو مسنجر

  @ Yahoo.com

       


طراحی سایت اصفهان هاست

طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت در اصفهان ، فروشگاه ساز ، طراحی سایت ارزان در اصفهان ، طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، امکانات فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت اصفهان ارزان ، قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای ، طراحی سایت فروشگاه ، طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان ، فروشگاه ساز فايل ، فروشگاه ساز فروش فایل ، نرم افزار فروشگاه ساز ، بهترین فروشگاه ساز ،فروشگاه ساز آنلاین ، ساخت سایت فروش کالا ، فروشگاه ساز حرفه ای ، فروشگاه ساز فارسی ، مقایسه فروشگاه ساز ، اسکریپت فروشگاه ساز فارسی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز اینترنتی ، فروشگاه ساز رایگان ، فروشگاه ساز دیجی کالا ، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز فایل ، خرید سایت فروشگاهی آماده ، فروشگاه ساز اینترنتی ارزان ، فروش فروشگاه اینترنتی آماده ، خرید سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، شرکت طراحی سایت در اصفهان ، قیمت طراحی سایت اصفهان ، لیست شرکت های طراحی وب سایت در اصفهان ، سایت ساز اصفهان ،برنامه نویسی اصفهان ، طراحی وب اصفهان ، طراحی سایت شرکتی در اصفهان ، طراحی سایت خبری ، طراحی سایت خبرگزاری ، طراحی وب سایت خبری ، فروش سایت خبری ، امکانات سایت خبری ، طراحی پرتال خبری ، نمونه سایت خبری ، اصول طراحی سایت خبری ، پرتال خبرگزاری ، فونت فارسی ، جوک و لطیفه ، مداحی ، نوحه ، تاپ سایت تبلیغاتی رایگان ، طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، امکانات فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت اصفهان ارزان ، قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای ، طراحی سایت فروشگاه ، طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان ، فروشگاه ساز فايل ، فروشگاه ساز فروش فایل ، نرم افزار فروشگاه ساز ، بهترین فروشگاه ساز ،فروشگاه ساز آنلاین ، ساخت سایت فروش کالا ، فروشگاه ساز حرفه ای ، فروشگاه ساز فارسی ، مقایسه فروشگاه ساز ، اسکریپت فروشگاه ساز فارسی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز اینترنتی ، فروشگاه ساز رایگان ، فروشگاه ساز دیجی کالا ، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت در اصفهان ، طراحی سایت ارزان در اصفهان ، فروشگاه ساز فایل ، خرید سایت فروشگاهی آماده ، فروشگاه ساز اینترنتی ارزان ، فروش فروشگاه اینترنتی آماده ، خرید سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، شرکت طراحی سایت در اصفهان ، قیمت طراحی سایت اصفهان ، لیست شرکت های طراحی وب سایت در اصفهان ، سایت ساز اصفهان ،برنامه نویسی اصفهان ، طراحی وب اصفهان ، طراحی سایت شرکتی در اصفهان ، طراحی سایت خبری ، طراحی سایت خبرگزاری ، طراحی وب سایت خبری ، فروش سایت خبری ، امکانات سایت خبری ، طراحی پرتال خبری ، نمونه سایت خبری ، اصول طراحی سایت خبری ، پرتال خبرگزاری ،