افزايش گرايش دختران به سيگار

       
6:33:58 PM 26/6/1402

آخرين به روز رسانی :

پربيننده ترين خبرها

  چگونه با تجاوز جنسي مقابله کنیم ؟
  آدرس انتقال وجه کارت به کارت بانک هاي عضو شتاب از طریق اینترنت
  خیانت همسر از دوستی ساده تا سکس ممنوع
  سوء استفاده های جنسی از زنان در محيط های کاری ايران
  طنز علمي : باد شکم و احوالات پيچيده آن
  مناطق ديدني ايران + عکس
  تاثیر مصرف مواد مخدر شیشه در 10 ماه + عکس
  مادر با ما چه رفتاري دارد و ما با اون چه رفتاري داريم ( حتما بخونيد )
  چند نمونه خواندني و جالب از بحر طويل
  عکس روز : تصوير خانه خدا از داخل
  آیا امام زمان ( عج ) در مثلث برمودا یا جزیره خضرا ساکن هستند ؟ حتما بخوانید و بیشتر بدانیم
  هموطنان احمق ، دشمنان زيرک
  اسکناس دلار مملو از طرحهای شیطان پرستی و فراماسونی + عکس
  ليست فتواهاي احمق هائي به نام علماي وهابي
  متن کوتاه : خداي من ، لذتم مدام باد
  مجوز قتل فجيع این کودک در جیب کدام یک از ماست ؟؟؟ + عکس
  اینجا اوین است ساعت 4:30 صبح ، پاي چوبه دار
  علامه جعفری و جريان زیباترین دختر دنیا
  حکمت : دو باری که دل عزرائیل از مرگ کسی سوخت
  عزاداري خالص براي امام حسين و دوري از چاه انحرافات
  خطرات استفاده از کولر خودرو
  خطبه بدون نقطه حضرت حيدر کرار اميرالمومنين علی علیه السّلام
  زن فوق العاده زیبا و آتش کوره آهنگری
  تصوير روز : کربلاي حسيني
  آنچه بايد در مورد خريد یا اجاره يك خانه حتما بدانيد
  حقایقی شگفت آور در مورد نشستن !
  راز غرق شدن شناگران حرفه ای و آماتور در دریا
  سوژهاي جالب وطني يا همان فقط در ایران

 افزايش گرايش دختران به سيگار

شماره خبر : 2582    خوانده شده : 3654 مرتبه     انتشار : 11/3/1389    ساعت : 09:22


آمارهاي جهاني مي‌گويند هر 8 ثانيه يك نفر بر اثر سيگار در دنيا مي‌ميرد، يعني همين كه امروز، روز جهاني بدون دخانيات، تمام شود، بيش از 10 هزار نفر از سيگار مرده‌اند و ديگر سيگاري‌ها نيز دير يا زود، روزي به اين آمار مي‌پيوندند.

آمارهاي جهاني مي‌گويند هر 8 ثانيه يك نفر بر اثر سيگار در دنيا مي‌ميرد، يعني همين كه امروز، روز جهاني بدون دخانيات، تمام شود، بيش از 10 هزار نفر از سيگار مرده‌اند و ديگر سيگاري‌ها نيز دير يا زود، روزي به اين آمار مي‌پيوندند.

به گزارش «جام جم آنلاین»، از اين آمار هشداردهنده‌تر شعار جهاني امسال روز بدون دخانيات يعني «جنسيت و دخانيات با تاكيد صنايع دخاني و جذب زنان» است كه اتفاقا در كشور ما نيز هشدارهايش در سال‌هاي اخير افزايش يافته است.

سازمان بهداشت جهاني گزارش مي‌دهد كه شركت‌هاي دخاني، با هدف قرار دادن زنان و حتي دختران جوان در آگهي‌ها و تبليغاتشان، آمار شيوع مصرف دخانيات را در بين اين قشر به طرز چشمگيري افزايش داده‌اند.اين سازمان اعلام كرده است كه آمار جهاني مصرف دخانيات بين مردم به بيشترين حد خود رسيده و ثابت مانده است در حالي كه اين آمار در بين زنان همواره رو به افزايش است.

در كشور ما آمار مصرف‌كنندگان مواد دخاني حدود 10ميليون نفر از جمعيت كشور است كه اين رقم در مردان 20 تا 25 درصد جمعيت است اما جمعيت زنان سيگاري كه اكنون به حدود 4 درصد و در برخي از آمار‌ها به 4.5 درصد مي‌رسد ناگهان شيب تندي گرفته است به گونه‌اي كه تا همين چند سال پيش اين آمار حدود يك درصد بود.

اين در حالي است كه براساس مطالعات انجام شده در آمريكا، كشيدن سيگار، اولين عامل ايجاد انسداد ريوي در زنان است و اين خطر با مقدار و مدت مصرف سيگار افزايش مي‌يابد.

همچنين اين مطالعات نشان مي‌دهد كه زنان سيگاري بيش از زنان غيرسيگاري در معرض خطر تاخير در حاملگي، سقط در حاملگي‌هاي اول و دوم، مشكلات خاص در دوران بارداري، زايمان زودرس، زايمان نوزاد كم‌وزن، مرده‌زايي، حاملگي خارج از رحم و سقط خودبه‌خودي هستند.

قانون بدون حامي

در بحث كنترل و مبارزه با مصرف دخانيات در كشور ما در حالي جنسيت رنگ مي‌بازد كه قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات، مصوب 4 سال پيش يعني سال 1385 در مجلس شوراي اسلامي است و آيين‌نامه اجرايي آن نيز در دولت تصويب شده، اما علي‌رغم مفاد آن هنوز سيگار به نوجوانان زير 18 سال فروخته مي‌شود، تك‌فروشي آن ادامه دارد، ماليات آن هنوز مبهم است، قاچاق آن شامل حدود 30 درصد محصولات موجود در بازار است و به عبارتي هنوز قانون آن‌طور كه بايد به كمك كنترل و مبارزه با دخانيات نيامده است.

اعضاي ستاد كشوري كنترل و مبارزه با دخانيات كه مسووليت اجرا و نظارت بر اين قوانين را دارند، شامل وزارت بهداشت، وزارت بازرگاني، وزارت آموزش و پرورش، نيروي انتظامي، كميسيون بهداشت و درمان مجلس و سازمان‌هاي غيردولتي مربوط هستند.

اما به اعتقاد منتقدان، همكاري خوبي بين اين اعضا وجود ندارد، اين نكته‌اي است كه حتي معاون درمان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم آن را تاييد مي‌كند.

حسن امامي‌رضوي، معاون وزير بهداشت به مهر مي‌گويد: متاسفانه همكاري بين‌بخشي در اين زمينه خوب نيست.

او با اشاره به لزوم برخورد در محل عرضه به عنوان بحثي مهم در كاهش مصرف سيگار، ادامه مي‌دهد: قرار بود شركت دخانيات تا مهرماه سال 88 تمامي سيگارهاي داخلي و وارداتي را همراه با برچسب‌ حاوي هشدار عرضه كند و نيروي انتظامي هم با حضور در محل‌هاي عرضه، سيگارهاي فاقد برچسب را جمع‌آوري نمايد؛ اما شركت دخانيات همكاري نكرد و در نتيجه اين اتفاق نيفتاد.

امامي مي‌‌افزايد: ما معتقديم نبايد به سيگار به صورت يك صنعت سودزا نگاه شود، بلكه مي‌بايست يارانه به كارخانه‌هاي توليد سيگار بدهند تا مصرف را كم كنيم.

او با بيان اين ‌كه هر سال 6 هزار ميليارد تومان هزينه درمان ناشي از مصرف سيگار در كشور است، تصريح مي‌كند: مگر سود دخانيات چقدر است كه حاضريم اين ميزان هزينه را بابت درمان بيماري‌هاي سيگار بپردازيم. ضمن اين‌ كه مساله تنها خسارت‌هاي مادي نيست و هزينه‌هاي معنوي ناشي از مصرف سيگار به مراتب سنگين‌تر و مخرب‌تر از هزينه‌هاي مادي آن است.

كنترل مصرف قليان در حرف

نبود هماهنگي و تاخير در اجراي قانون مبارزه با دخانيات فقط شامل سيگار نيست، بلكه درخصوص قليان نيز همين مشكل وجود دارد.

براساس قانون جامع كنترل دخانيات قرار بود استفاده از قليان در اماكن عمومي كم و محدود شود، اما اين كار هنوز انجام نشده است. در اين راستا، كميسيون فرهنگي دولت 6 ماه پيش مصوبه‌اي مبني بر جمع‌آوري قليان‌ها تصويب كرد، اما بعد از گذشت 6 ماه وزارت كشور اين مصوبه را به نيروي انتظامي ابلاغ نكرده است.

در صورت ابلاغ اين مصوبه به نيروي انتظامي، مراكز مجاز عرضه قليان شناسايي شده و مراكزي كه پروانه عرضه قليان ندارند، جمع‌آوري مي‌شوند، ولي متاسفانه نه تنها اجراي اين مصوبه دولت به تاخير افتاده، بلكه روزبه‌روز مراكز عرضه قليان در كشور بيشتر مي‌شود.

مصوبه ستاد كشوري كنترل دخانيات، شركت دخانيات را موظف كرده است با همكاري وزارت بازرگاني عوامل مجاز فروش سيگار را شناسايي و كدبندي كنند و به هر يك از مراكز مجاز سهميه مشخص سيگار بدهند و موارد قاچاق را شناسايي و با همكاري نيروي انتظامي جمع‌آوري كنند، اما اين مصوبه 6 ماه پيش ستاد كشوري كنترل دخانيات نيز هنوز اجرا نشده است.

به عقيده امامي‌رضوي، معاون درمان وزير بهداشت، علت اصلي اجرا نشدن اين مصوبه ناهماهنگي بين شركت دخانيات و وزارت بازرگاني است، اما در حالي كه هر نهادي تقصير را به گردن ديگري مي‌اندازد، قانوني كه مصوبه مجلس است و با سلامت ميليون‌ها نفر از مردم سر و كار دارد تاكنون به مرحله اجرا درنيامده است.

جوانان و زنان، گروه هشدار

برنامه كنترل دخانيات در ايران مساله سختي است و نقاط ضعف و قوت زيادي دارد. كارشناسان اين حوزه معتقدند كه وضعيت مصرف سيگار در كشور ما در حال حاضر به نسبت 30سال گذشته وضعيت متعادلي دارد، اما خطر افزايش مصرف در ميان جوانان و زنان هشداردهنده است.

رئيس مركز تحقيقات كنترل دخانيات دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در اين باره مي‌گويد: قانون كنترل مبارزه با دخانيات تصويب شده است، اما برخي از موارد اين قانون اجرا مي‌شود و برخي ديگر اجرا نشده است و در اين ميان، وزارت بهداشت و برخي از دست‌اندركاران برنامه كنترل مبارزه با دخانيات به بخشي از موارد اين قانون بي‌توجهند.

غلامرضا حيدري ادامه مي‌دهد: سيگار كشيدن جنگي دوطرفه است، اما با اين حال برخي از كشورها مانند نروژ، فنلاند و كانادا نسبت به كنترل مبارزه با دخانيات در وضعيت بهتري قرار دارند.

به گفته او، در كشور انگلستان زنان 21 درصد و مردان 19درصد سيگار مي‌كشند، ولي در كشور ما شيوع مصرف سيگار بين زنان در حال افزايش است، حال آن كه شيوع مصرف بين مردان ثابت مانده، اگرچه سن شيوع مصرف سيگار كم شده است.

حال دوباره برمي‌گرديم به آمار10 ميليون ايراني سيگاري كه حدودا سالي يكهزار و 700 ميليارد تومان سيگار دود مي‌كنند و هرساله بيش از 60 هزار تن از آنها قرباني مصرف مواد دخاني مي‌شوند.

در چنين وضعيتي، روز دهم خرداد ـ 31 مي ـ «روز جهاني بدون دخانيات» نام گرفته است تا يادآوري عوارض مصرف سيگار هشداري براي همه افراد جامعه از جمله خود سيگاري‌ها باشد. اين نامگذاري از سوي نهادهاي بين‌المللي نشان مي‌دهد تبليغات و فرهنگ‌سازي هم نقش مهمي در كنترل مصرف دخانيات دارد.

حالا كه در كشور ما همه چيز مهياست از قانون گرفته تا تعيين تكليف وظايف دستگاه‌هاي مختلف، به نظر مي‌رسد همت مسوولان بايد بيشتر از پيش باشد.


به سونی کارت بیست امتیاز گوگلی دهید :

 

نظرات کاربران :

آرشيو ادامه اخبار

آخرين اخبار :

نام و نام خانوادگی :  
نظرات :

(حداکثر 700 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

از تبليغات زير ديدن کنيد

اصفهان هاست ، ثبت و طراحی سايت

مظلومانه ، مداحی امام حسین ، قران ، سخنرانی ، اذان


Online User : 269

فروشگاه ساز

طراحی سایت

ثبت سایت

چراغ دفنی

چراغ دکوراتیو

طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان

ارسال خبر از طريق ياهو مسنجر

  @ Yahoo.com

       


طراحی سایت اصفهان هاست

طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت در اصفهان ، فروشگاه ساز ، طراحی سایت ارزان در اصفهان ، طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، امکانات فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت اصفهان ارزان ، قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای ، طراحی سایت فروشگاه ، طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان ، فروشگاه ساز فايل ، فروشگاه ساز فروش فایل ، نرم افزار فروشگاه ساز ، بهترین فروشگاه ساز ،فروشگاه ساز آنلاین ، ساخت سایت فروش کالا ، فروشگاه ساز حرفه ای ، فروشگاه ساز فارسی ، مقایسه فروشگاه ساز ، اسکریپت فروشگاه ساز فارسی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز اینترنتی ، فروشگاه ساز رایگان ، فروشگاه ساز دیجی کالا ، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز فایل ، خرید سایت فروشگاهی آماده ، فروشگاه ساز اینترنتی ارزان ، فروش فروشگاه اینترنتی آماده ، خرید سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، شرکت طراحی سایت در اصفهان ، قیمت طراحی سایت اصفهان ، لیست شرکت های طراحی وب سایت در اصفهان ، سایت ساز اصفهان ،برنامه نویسی اصفهان ، طراحی وب اصفهان ، طراحی سایت شرکتی در اصفهان ، طراحی سایت خبری ، طراحی سایت خبرگزاری ، طراحی وب سایت خبری ، فروش سایت خبری ، امکانات سایت خبری ، طراحی پرتال خبری ، نمونه سایت خبری ، اصول طراحی سایت خبری ، پرتال خبرگزاری ، فونت فارسی ، جوک و لطیفه ، مداحی ، نوحه ، تاپ سایت تبلیغاتی رایگان ، طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، امکانات فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت اصفهان ارزان ، قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای ، طراحی سایت فروشگاه ، طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان ، فروشگاه ساز فايل ، فروشگاه ساز فروش فایل ، نرم افزار فروشگاه ساز ، بهترین فروشگاه ساز ،فروشگاه ساز آنلاین ، ساخت سایت فروش کالا ، فروشگاه ساز حرفه ای ، فروشگاه ساز فارسی ، مقایسه فروشگاه ساز ، اسکریپت فروشگاه ساز فارسی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز اینترنتی ، فروشگاه ساز رایگان ، فروشگاه ساز دیجی کالا ، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت در اصفهان ، طراحی سایت ارزان در اصفهان ، فروشگاه ساز فایل ، خرید سایت فروشگاهی آماده ، فروشگاه ساز اینترنتی ارزان ، فروش فروشگاه اینترنتی آماده ، خرید سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، شرکت طراحی سایت در اصفهان ، قیمت طراحی سایت اصفهان ، لیست شرکت های طراحی وب سایت در اصفهان ، سایت ساز اصفهان ،برنامه نویسی اصفهان ، طراحی وب اصفهان ، طراحی سایت شرکتی در اصفهان ، طراحی سایت خبری ، طراحی سایت خبرگزاری ، طراحی وب سایت خبری ، فروش سایت خبری ، امکانات سایت خبری ، طراحی پرتال خبری ، نمونه سایت خبری ، اصول طراحی سایت خبری ، پرتال خبرگزاری ،