کلسترول خوب وبد برای سلامت قلب

       
6:33:58 PM 26/6/1402

آخرين به روز رسانی :

پربيننده ترين خبرها

  چگونه با تجاوز جنسي مقابله کنیم ؟
  آدرس انتقال وجه کارت به کارت بانک هاي عضو شتاب از طریق اینترنت
  خیانت همسر از دوستی ساده تا سکس ممنوع
  سوء استفاده های جنسی از زنان در محيط های کاری ايران
  طنز علمي : باد شکم و احوالات پيچيده آن
  مناطق ديدني ايران + عکس
  تاثیر مصرف مواد مخدر شیشه در 10 ماه + عکس
  مادر با ما چه رفتاري دارد و ما با اون چه رفتاري داريم ( حتما بخونيد )
  چند نمونه خواندني و جالب از بحر طويل
  عکس روز : تصوير خانه خدا از داخل
  آیا امام زمان ( عج ) در مثلث برمودا یا جزیره خضرا ساکن هستند ؟ حتما بخوانید و بیشتر بدانیم
  هموطنان احمق ، دشمنان زيرک
  اسکناس دلار مملو از طرحهای شیطان پرستی و فراماسونی + عکس
  ليست فتواهاي احمق هائي به نام علماي وهابي
  متن کوتاه : خداي من ، لذتم مدام باد
  مجوز قتل فجيع این کودک در جیب کدام یک از ماست ؟؟؟ + عکس
  اینجا اوین است ساعت 4:30 صبح ، پاي چوبه دار
  علامه جعفری و جريان زیباترین دختر دنیا
  حکمت : دو باری که دل عزرائیل از مرگ کسی سوخت
  عزاداري خالص براي امام حسين و دوري از چاه انحرافات
  خطرات استفاده از کولر خودرو
  خطبه بدون نقطه حضرت حيدر کرار اميرالمومنين علی علیه السّلام
  زن فوق العاده زیبا و آتش کوره آهنگری
  تصوير روز : کربلاي حسيني
  آنچه بايد در مورد خريد یا اجاره يك خانه حتما بدانيد
  حقایقی شگفت آور در مورد نشستن !
  راز غرق شدن شناگران حرفه ای و آماتور در دریا
  سوژهاي جالب وطني يا همان فقط در ایران

 کلسترول خوب وبد برای سلامت قلب

شماره خبر : 2626    خوانده شده : 4349 مرتبه     انتشار : 21/4/1389    ساعت : 09:31


مقدار مطلوب کلسترول HDL معادل با 60 میلی گرم/دسی لیتر و یا بیشتر است. بهره مندی از میزان مطلوب کلسترول HDL در خون، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

از آنجا که نوع و مقدار کلسترول بدنتان اثرات مهمی بر سیستم قلبی عروقی شما دارد پس ایده بسیار خوبی است که کلسترول و اجزای آن را به خوبی بشناسید و بدانید که چگونه می توانید سطوح کلسترول خونتان را مدیریت کنید .

در مقاله قبلی به توصیف کلسترول خون و معرفی مقادیر مطلوب کلسترول خون و نحوه مراقبت از کلسترول خون پرداختیم و در این مقاله به بررسی اجزای کلسترول خون (کلسترول LDLو کلسترول HDL) و تری گلیسرید خون می پردازیم .

کلسترول LDL:

کلسترول LDL (یا لیپوپروتئین با چگالی کم) ، شکل نامطلوبی از کلسترول به حساب می آید چرا که افزایش کلسترول LDL در افزایش خطر ابتلاء به حمله های قلبی و سکته ها موثر است. وظیفه کلسترول LDL انتقال و توزیع کلسترول به سلول های مختلف بدن است . در حقیقت کلسترول LDL نسبت به کلسترول تام خون بهتر می تواند پیش گویی کننده خطرات مرتبط با سلامت قلبی باشد.

طبقه بندی مقادیر مختلف کلسترول LDL:

مقدار مطلوب: کمتر از 100 میلی گرم/ دسی لیتر

مقادیر نزدیک به حد مطلوب ( ولی کمی بیش از حد مطلوب): 100-129 میلی گرم/دسی لیتر

سطح در مرز شروع خطر: 130-159 میلیگرم/دسی لیتر

سطح خطرناک: 160-189 میلی گرم/دسی لیتر

سطح بسیار پر خطر: 190 میلی گرم/ دسی لیتر و بالاتر

پزشک معالج برای کاهش سطوح LDL خونتان یک رژیم که میزان چربی اشباع شده آن کم می باشد به همراه فعالیت بدنی منظم را پیشنهاد خواهد کرد. لازم بذکر است که برای بیماران دارای اضافه وزن نیز معمولا برنامه کاهش وزن توصیه می شود چرا که 5-7 در صد کاهش وزن در افراد چاق کمک قابل توجهی در کاهش چربی خون نامطلوب خواهد داشت. همچنین ممکن است به منظور کاهش خطر حمله های قلبی، مصرف داروهای کاهنده کلسترول خون توصیه گردند.

کلسترول HDL: کلسترول HDL یا لیپوپروتئین با چگالی بالا ، شکل مطلوبی از کلسترول محسوب می شود و به کاهش خطر حمله های قلبی و سکته کمک می نماید. وظیفه کلسترول HDL جمع آوری کلسترول از عروق بدن و انتقال آنها به کبد است و لذا از تجمع کلسترول در دیواره عروق و تصلب شرائین پیشگیری می نماید.

مقدار مطلوب کلسترول HDL معادل با 60 میلی گرم/دسی لیتر و یا بیشتر است. بهره مندی از میزان مطلوب کلسترول HDL در خون، خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

عواملی که کلسترول مطلوب HDL را کاهش می دهند عبارتند از: سیگار کشیدن، اضافه وزن یا چاقی و فعالیت بدنی ناکافی و یک الگوی زندگی با فعالیت بدنی کم. همچنین پروژسترون و استروئیدهای آنابولیک و هورمونهای جنسی مردانه (تستوسترون) می توانند سطوح کلسترول خوب خونتان را کاهش دهند. در حالی که هورمونهای جنسی زنانه سطوح کلسترول HDL را افزایش می دهند.

* از جمله اقداماتی که برای افزایش کلسترول HDL می توان انجام داد عبارتند از:

فعالیت بدنی کافی و ورزش، داشتن وزن مناسب ،اگر فردی دچار اضافه وزن است باید کاهش وزن یابد چرا که با کاهش یافتن وزن مقدار کلسترول HDL افزایش می یابد ، عدم استعمال سیگار و دخانیات، عدم مصرف (شكر، آرد، سیب زمینی و برنج سفید و دیگر غذاهای مشابه) كه قند خون را افزایش می دهند.

تری گلیسرید:

بیشتر چربی بدن از تری گلیسریدها تشکیل شده است (تری گلیسریدها از 3 اسید چرب و الکل گلیسرول تشکیل شده است). بالا بودن سطح تری گلیسرید روند تصلب شرایین را تشدید و تسریع میکند. سطح تری گلیسرید خونتان اغلب با سطح کلسترول HDL تان مرتبط است بدین صورت که وقتی که سطح کلسترول HDL کمتراز مقدار طبیعی است مقادیر تری گلیسرید بیشتر از مقادیر طبیعی می باشد . در حقیقت تمامی فاکتورهای:HDL، LDLو TG با هم مرتبط می باشند بنابراین افزایش تری گلیسرید با کاهش مقدار HDLو افزایش مقدار LDL مرتبط است.

طبقه بندی مقادیر مختلف تری گلیسرید خون:

سطح نرمال یا طبیعی: مقادیر کمتر از 150 میلی گرم/ دسی لیتر

سطح در مرز خطر: 150-190 میلیگرم/دسی لیتر

سطح بالا و خطرناک : 200-499 میلیگرم/دسی لیتر

سطح خیلی بالا و پر خطر : 500 میلیگرم/دسی لیتر و بیشتر

برخی موارد رایجی که در آنها سطوح تری گلیسرید بالا دیده می شود عبارتند از: دیابت، چاقی، مصرف بالای الکل، مصرف مقادیر زیادی از کربوهیدرات با نمایه گلایسمی بالا و فعالیت بدنی ناکافی و یک الگوی زندگی نشسته (بنابراین به منظور کاهش مصرف مقادیر کمتری از چربی اشباع و کلسترول غذایی).

از جمله اقداماتی که درکاهش دادن تری گلیسرید خون مفید هستند عبارتند از : کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی، مدیریت مناسب قند خون، رعایت رژیم غذایی مناسب و کم چرب وکاهش دریافت الکل .

* در پایان توجه شما را به دیگر عوامل خطر بیماری قلبی که علاوه بر چربی های خون می تواند زمینه خطر بیماریهای فلبی را افزایش دهند، جلب می نمایم.لازم بذکر است که خیلی از این عوامل به نوعی به هم مربوط می باشند و برای کنترل یک عامل افدامات دیگر مورد نیاز می باشند.

از دیگر ریسک فاکتورهای ابتلاء به بیماری قلبی عبارتند از :

* سابقه حمله قلبی
* اگر آقایی در سنین 45 سال و یا بیشتر هستید.
* اگر پدر یا برادری دارید که قبل از 55 سالگی به بیماری قلبی مبتلا بوده است.
* اگر در دوران یائسگی تان قرار دارید و یا در حال یائسه شدن هستید.
* اگر مادر و یا خواهری دارید که در سنین قبل از 65 سالگی به یک بیماری قلبی مبتلا بوده اند.
* سیگار کشیدن
* فشار خون بالا و یا دیابت
* چاق بودن (نمایه توده بدنی بیشتر از 30)
* شیوه زندگی نشسته بدون فعالیت


به سونی کارت بیست امتیاز گوگلی دهید :

 

نظرات کاربران :

آرشيو ادامه اخبار

آخرين اخبار :

نام و نام خانوادگی :  
نظرات :

(حداکثر 700 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

از تبليغات زير ديدن کنيد

اصفهان هاست ، ثبت و طراحی سايت

مظلومانه ، مداحی امام حسین ، قران ، سخنرانی ، اذان


Online User : 268

فروشگاه ساز

طراحی سایت

ثبت سایت

چراغ دفنی

چراغ دکوراتیو

طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان

ارسال خبر از طريق ياهو مسنجر

  @ Yahoo.com

       


طراحی سایت اصفهان هاست

طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت در اصفهان ، فروشگاه ساز ، طراحی سایت ارزان در اصفهان ، طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، امکانات فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت اصفهان ارزان ، قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای ، طراحی سایت فروشگاه ، طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان ، فروشگاه ساز فايل ، فروشگاه ساز فروش فایل ، نرم افزار فروشگاه ساز ، بهترین فروشگاه ساز ،فروشگاه ساز آنلاین ، ساخت سایت فروش کالا ، فروشگاه ساز حرفه ای ، فروشگاه ساز فارسی ، مقایسه فروشگاه ساز ، اسکریپت فروشگاه ساز فارسی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز اینترنتی ، فروشگاه ساز رایگان ، فروشگاه ساز دیجی کالا ، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز فایل ، خرید سایت فروشگاهی آماده ، فروشگاه ساز اینترنتی ارزان ، فروش فروشگاه اینترنتی آماده ، خرید سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، شرکت طراحی سایت در اصفهان ، قیمت طراحی سایت اصفهان ، لیست شرکت های طراحی وب سایت در اصفهان ، سایت ساز اصفهان ،برنامه نویسی اصفهان ، طراحی وب اصفهان ، طراحی سایت شرکتی در اصفهان ، طراحی سایت خبری ، طراحی سایت خبرگزاری ، طراحی وب سایت خبری ، فروش سایت خبری ، امکانات سایت خبری ، طراحی پرتال خبری ، نمونه سایت خبری ، اصول طراحی سایت خبری ، پرتال خبرگزاری ، فونت فارسی ، جوک و لطیفه ، مداحی ، نوحه ، تاپ سایت تبلیغاتی رایگان ، طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، امکانات فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت اصفهان ارزان ، قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای ، طراحی سایت فروشگاه ، طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان ، فروشگاه ساز فايل ، فروشگاه ساز فروش فایل ، نرم افزار فروشگاه ساز ، بهترین فروشگاه ساز ،فروشگاه ساز آنلاین ، ساخت سایت فروش کالا ، فروشگاه ساز حرفه ای ، فروشگاه ساز فارسی ، مقایسه فروشگاه ساز ، اسکریپت فروشگاه ساز فارسی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز اینترنتی ، فروشگاه ساز رایگان ، فروشگاه ساز دیجی کالا ، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت در اصفهان ، طراحی سایت ارزان در اصفهان ، فروشگاه ساز فایل ، خرید سایت فروشگاهی آماده ، فروشگاه ساز اینترنتی ارزان ، فروش فروشگاه اینترنتی آماده ، خرید سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، شرکت طراحی سایت در اصفهان ، قیمت طراحی سایت اصفهان ، لیست شرکت های طراحی وب سایت در اصفهان ، سایت ساز اصفهان ،برنامه نویسی اصفهان ، طراحی وب اصفهان ، طراحی سایت شرکتی در اصفهان ، طراحی سایت خبری ، طراحی سایت خبرگزاری ، طراحی وب سایت خبری ، فروش سایت خبری ، امکانات سایت خبری ، طراحی پرتال خبری ، نمونه سایت خبری ، اصول طراحی سایت خبری ، پرتال خبرگزاری ،