آشفته بازار تعیین اوقات شرعي

       
6:33:58 PM 26/6/1402

آخرين به روز رسانی :

پربيننده ترين خبرها

  چگونه با تجاوز جنسي مقابله کنیم ؟
  آدرس انتقال وجه کارت به کارت بانک هاي عضو شتاب از طریق اینترنت
  خیانت همسر از دوستی ساده تا سکس ممنوع
  سوء استفاده های جنسی از زنان در محيط های کاری ايران
  طنز علمي : باد شکم و احوالات پيچيده آن
  مناطق ديدني ايران + عکس
  تاثیر مصرف مواد مخدر شیشه در 10 ماه + عکس
  مادر با ما چه رفتاري دارد و ما با اون چه رفتاري داريم ( حتما بخونيد )
  چند نمونه خواندني و جالب از بحر طويل
  عکس روز : تصوير خانه خدا از داخل
  آیا امام زمان ( عج ) در مثلث برمودا یا جزیره خضرا ساکن هستند ؟ حتما بخوانید و بیشتر بدانیم
  هموطنان احمق ، دشمنان زيرک
  اسکناس دلار مملو از طرحهای شیطان پرستی و فراماسونی + عکس
  ليست فتواهاي احمق هائي به نام علماي وهابي
  متن کوتاه : خداي من ، لذتم مدام باد
  مجوز قتل فجيع این کودک در جیب کدام یک از ماست ؟؟؟ + عکس
  اینجا اوین است ساعت 4:30 صبح ، پاي چوبه دار
  علامه جعفری و جريان زیباترین دختر دنیا
  حکمت : دو باری که دل عزرائیل از مرگ کسی سوخت
  عزاداري خالص براي امام حسين و دوري از چاه انحرافات
  خطرات استفاده از کولر خودرو
  خطبه بدون نقطه حضرت حيدر کرار اميرالمومنين علی علیه السّلام
  زن فوق العاده زیبا و آتش کوره آهنگری
  تصوير روز : کربلاي حسيني
  آنچه بايد در مورد خريد یا اجاره يك خانه حتما بدانيد
  حقایقی شگفت آور در مورد نشستن !
  راز غرق شدن شناگران حرفه ای و آماتور در دریا
  سوژهاي جالب وطني يا همان فقط در ایران

 آشفته بازار تعیین اوقات شرعي

شماره خبر : 3124    خوانده شده : 5000 مرتبه     انتشار : 26/7/1390    ساعت : 23:14


ظاهرا هر کس برای خودش مرجع رسیدگی به تعیین اوقات شرعی است ، صدا و سیما یک ساعتی را اعلام میکند ، 119 یه ساعت دیگر و سایت رسمی مرکز تقویم هم یک ساعت دیگر ، تازه اینها رسمی ها هستند وگرنه سررسیدها و تقویم ها که بساط آشفته تری دارند

طاهره ساعدي
تفاوت اعلام اوقات شرعي در تقويم ها و سررسيدهاي مختلف باعث سردرگمي و انتقاد مردم شده است.
يك شهروند در اين باره مي گويد: چند وقت پيش زنگ ساعتم را طبق اوقات شرعي مندرج در تقويم روميزي تنظيم كردم، بعد از خواندن نماز صبح صداي اذان مسجد محله مان را شنيدم. تلويزيون را روشن كردم و متوجه شدم زودتر از اذان صبح نماز خوانده ام. وقتي زمان اذان صبح از اخبار تلويزيون را با تقويم روميزي مقايسه كردم، متوجه شدم كه زمان اذان صبح در تقويم »دفتر نشر فرهنگ اسلامي« با اوقاتي كه توسط ژئوفيزيك از تلويزيون اعلام مي شود، 10 دقيقه اختلاف دارد.
در پي اين مسئله، خبرنگار ما با بررسي 2 سررسيد بانك ملي و موسسه مالي اعتباري توسعه، متوجه شد كه جدول ساعات شرعي اين دو نيز با هم متفاوت است. به عبارت ديگر هر كدام از اين چهار منبع، زمان متفاوتي را اعلام كرده اند:به عنوان مثال براي اذان صبح روز سوم تير اين زمان ها اعلام شده است:
سررسيد موسسه اعتباري توسعه 53/2 دقيقه
سررسيد بانك ملي ايران 50/2 دقيقه
تقويم روميزي دفتر نشر فرهنگ اسلامي 49/2 دقيقه
روزنامه ها و تلويزيون 02/3 دقيقه
اين امر سبب شد كه در گفتگويي با مسئولان و كارشناسان به بررسي نحوه محاسبه اوقات شرعي در موسسه ژئوفيزيك و چگونگي اخذ و انتشار آن در سررسيدها و تقويم ها بپردازيم.


»علي اكبر نيري«، كارشناس مركز تقويم موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران درباره اختلاف تقويم ها در ثبت اوقات شرعي مي گويد: ما هم از تقويم روميزي استفاده مي كنيم. احتمالا دفتر نشر فرهنگ اسلامي بر اساس جدولي كه از سالهاي قبل در اختيار داشته، ساعات شرعي را چاپ كرده است.

»نيري« در پاسخ به اين سوال كه »آيا موسسه ژئوفيزيك ساعات شرعي را براي مراكز مي فرستد توضيح مي دهد: شوراي فرهنگ عمومي وابسته به وزارت ارشاد فقط تقويم روزها را از اين موسسه مي گيرد؛ با اين وجود تقويم ساعات شرعي هم در اختيار آنها قرار مي گيرد.
»نيري« در مورد منابع مختلفي كه مي توان ساعات شرعي را از آنها گرفت، مي گويد: مراجع مي توانند در اين مورد نظر بدهند البته برخي مراجع درباره طلوع سپيده كه وقت اذان صبح است، اختلاف نظر دارند.
حجت الاسلام موحدنژاد، رئيس مركز تقويم دانشگاه تهران و عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي شريف نيز در اين باره مي گويد: ما اوقات شرعي را استخراج مي كنيم و به صدا و سيما و روزنامه ها مي دهيم. وي مي افزايد: ما فقط موظفيم تقويم رسمي هر سال را تا تير ماه سال قبل از آن استخراج كنيم و در اختيار شوراي فرهنگ عمومي قرار دهيم. شوراي فرهنگ عمومي، مناسبت ها را روي تقويم مشخص مي كند. سپس براي تصويب نهايي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي فرستد. اين شورا پس از تاييد و تصويب آن رابه شوراي فرهنگ عمومي ارجاع مي دهد و از آنجا به چاپخانه ها يا اداره چاپ و نشر ارشاد ارسال مي شود. ما طبق مصوبه هيئت دولت در سال 1379، فقط موظف هستيم تقويم روزها و تطابق اول ماه قمري با ماه هاي شمسي و ميلادي را در اختيار شوراي فرهنگ عمومي بگذاريم. ولي هر سال اوقات شرعي را هم استخراج مي كنيم و در اختيار شورا قرار مي دهيم.
دكتر ا... مرادي معاون دفتر نشر فرهنگ اسلامي با اظهار تعجب از اختلاف 10 دقيقه اي زمان اذان صبح مندرج در تقويم روميزي اين دفتر با آنچه تلويزيون اعلام مي كند، مي گويد: در گذشته اوقات شرعي را از دانشگاه تهران مي گرفتيم اما چند سالي است كه موسسه ژئوفيزيك جدول را به وزارت ارشاد مي دهد و ما هم از آنجا تحويل مي گيريم.

يكي از كارشناسان موسسه اعتباري توسعه در مورد چاپ سررسيد مي گويد: جدول ساعات شرعي را چاپخانه »الف ز« در اختيار ما قرار داده است. اما مسئول آن چاپخانه به سوال خبرنگار ما چنين پاسخ مي دهد: ما قرارداد مي بنديم و افراد خاصي اين جدول را به ما تحويل مي دهند كه در حال حاضر به آنها دسترسي نداريم.
يكي از دست اندركاران چاپ سررسيد بانك ملي هم با اشاره به اختلاف موجود مي گويد: حدود 10 سال است كه همين جدول را چاپ مي كنيم چرا كه اوقات شرعي تغيير نمي كند. در ادامه پيگيري ها، خبرنگار ما با مريم زارع كارشناس در شوراي فرهنگ عمومي تماس مي گيرد و از او علت اين اختلاف را جويا مي شود وي مي گويد: ما تقويم روزها را پس از درج مناسبت ها همراه اوقات شرعي به اداره چاپ و نشر ارشاد مي فرستيم و اين اداره مسئوليت چاپ و توزيع آن را بر عهده دارد.
»پيشان« يكي از مسئولان اداره چاپ و نشر در گفتگو با خبرنگار ما تاكيد مي كند كه سال گذشته اوقات شرعي را از شوراي فرهنگ عمومي دريافت نكرده است.
»زارع« در اين مورد مي گويد: سال گذشته به سبب اينكه مركز تقويم اوقات شرعي را دير ارسال كرده، جدول مذكور به هيچ سازمان يا چاپخانه اي داده نشده است. وي همچنين در اين باره كه آيا وزارت ارشاد نبايد بر چاپ اوقات شرعي در سررسيدها و تقويم ها نظارت داشته باشد، مي گويد: انتشارات و چاپخانه هايي كه مجوز دارند، تحت نظر ارشاد هستند؛ اما مراكزي كه به طور غيرقانوني تقويم و سررسيد چاپ مي كنند، مشخص نيست جدول اوقات شرعي را از كجا مي آورند.

»زارع« اذعان مي دارد: حتي در بعضي سررسيدها، مناسبت هايي چاپ مي شود كه اصلا مصوب نيست مثل »روز جهاني مبارزه با تبعيض نژادي«! او مي افزايد: تلاش مي كنيم كه ديگر چنين مسائلي پيش نيايد.
دكتر ا... مرادي معاون دفتر فرهنگ نشر اسلامي در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اين كه چرا جدول اوقات شرعي طبق گفته شوراي فرهنگ عمومي به هيچ سازمان يا نهادي داده نشده است، اظهار مي دارد: احتمالا از كپي اين جدول كه از قبل وجود داشته، استفاده شده است. وي پس از تاكيد بر حل اين مسئله تصريح مي كند: چرا يك منبع معين و مشخصي را براي ارسال هر ساله اين جدول به مراكز و ناشران معرفي نمي كنند تا در صورت بروز چنين مشكلاتي، مسئوليتش متوجه آن منبع باشد.

نحوه محاسبه اوقات شرعي
اوقات شرعي چگونه محاسبه مي شود همان طور كه مي دانيم در گذشته محاسبه و پيش بيني دقيق و صحيح اين اوقات امكان پذير نبوده است، اما امروزه با پيشرفت تكنولوژي مي توان به راحتي اين مسئله را حل كرد. نيري كارشناس مركز تقويم در اين باره مي گويد: اوقات شرعي بر اساس حركت خورشيد محاسبه مي شود. طلوع سپيده، هنگام اذان صبح است. در سالهاي قبل اعتقاد بر اين بود كه وقتي مركز قرص خورشيد 4/19 درجه زير افق باشد، سپيده طلوع كرده و اذان صبح است. اما با رصدهايي كه توسط گروه هاي خبره و متخصص در زمان ها و مكان هاي متفاوت صورت گرفت، اين نتيجه حاصل شد كه طلوع سپيده هنگامي است كه مركز قرص خورشيد 7/17 درجه زير افق باشد. با اين كه در حال حاضر ملاك همان 7/17 درجه است، اما امكان دارد منبع بعضي از مراكز 4/19 باشد كه در نهايت سبب اختلاف چند دقيقه اي در اذان صبح مي شود. زمان طلوع خورشيد وقتي است كه لبه بالايي قرص خورشيد از سطح تراز يا سطح صفر (لبه افق) بالا بيايد كه در اين زمان نماز صبح قضا مي شود. اذان ظهر نيز وقتي گفته مي شود كه خورشيد به بيشترين ارتفاع خودش در آسمان برسد كه به آن ترانزيت يا عبور خورشيد مي گويند. اگر نصف النهاري را كه از تهران مي گذرد در فضا گسترش دهيم، نصف النهار ناظر در تهران به وجود مي آيد كه چنانچه خورشيد و يا هر ستاره اي از آن عبور كند ترانزيت يا انتقال اتفاق افتاده است. در هنگام ترانزيت خورشيد به حداكثر ارتفاع نسبت به زمين مي رسد، بنابراين اندازه سايه اشيا و جانداران به كوتاه ترين ميزان خود مي رسد. در اين زمان كه همان هنگام اذان ظهر است مركز قرص خورشيد در جنوب قرار مي گيرد و جهت سايه دقيقا »شمال- جنوب« است. وقت نماز ظهر و عصر از اذان ظهر تا غروب آفتاب است. غروب آفتاب نيز دقيقا همان وقتي است كه لبه بالايي قرص خورشيد از سطح تراز پايين تر مي رود.

پس از غروب خورشيد، ابتدا رنگ سرخي در مغرب و سپس در مشرق مشاهده مي شود كه آن را »حمره مشرقيه« مي نامند. به تدريج كه خورشيد به زير افق فرو مي رود، سايه زمين بالا مي آيد و كم كم سرخي مشرق يا همان مشرقيه را از بين مي برد وقتي اين سرخي به طور كامل زوال يافت هنگام اذان مغرب فرا مي رسد. نتيجه رصدها و مشاهدات و عكاسي هايي كه در اين مورد انجام شده، نشان داده است زماني كه مركز قرص خورشيد به اندازه 5/4 درجه، زير افق رفت »حمره مشرقيه« به طور كامل از بين مي رود و آن هنگام اذان است.

كارشناس مركز تقويم دانشگاه تهران در پاسخ به اين سوال كه »آيا اوقات شرعي در سالهاي متوالي با يكديگر متفاوت استو اصولا اين جدول زماني هر چند سال يك بار نياز به تغيير دارد«، توضيح مي دهد: اين اوقات در روزهاي مشابه سالهاي متفاوت، با هم در حد چند ثانيه فرق دارند؛ به عنوان نمونه محل قرار گرفتن زمين در مدارش به دور خورشيد در 3 تير 1384 كمي با 3 تير 1385 متفاوت بود. به عبارت ديگر با پارامترهاي مربوط به خورشيد- مثل بعد و ميل آن- در اين دو روز به هم نزديك اما متفاوت بود. به اين دليل است كه سال 365 روز كامل نيست، بلكه به طور ميانگين 365 روز و 5 ساعت و 48 دقيقه و 46 ثانيه است. بنابراين چون پارامترهاي مذكور تغيير كرده است، اوقات شرعي چند ثانيه اي جابجا مي شود ولي به علت آن كه زمان ها را به دقيقه گرد مي كنيم تفاوت چنداني طي سالهاي متوالي حدود 30 سال به وجود نمي آيد. با اين وجود به طور دقيق هر سال اوقات شرعي را محاسبه و ارائه مي كنيم.

نيري با اشاره به استفاده از فناوري هاي نوين در اين محاسبات اضافه مي كند: نرم افزارهاي بسيار پيشرفته اي در اين زمينه وجود دارد كه مي تواند با حساسيت بسيار بالا و دقيق خود در هر لحظه مشخص كند كه خورشيد در يك ساعت و روز معين از سال در چه درجه اي پايين يا بالاي افق قرار گرفته است و بر اين اساس زمان اذان صبح، ظهر و مغرب بر اساس صدم ثانيه محاسبه مي شود.
سپس اين زمان به دقيقه گرد مي شود و در اختيار مراكزي مثل صدا و سيما روزنامه ها و يا شوراي فرهنگ عمومي قرار مي گيرد.
 
reporter.ir/003704


به سونی کارت بیست امتیاز گوگلی دهید :

 

نظرات کاربران :

 فرهاد : واقعا که در کشور ما چه مصيبت هايي ريشه پيد اکرده ! بگو پس بدبختي ما در چي است؟ پس اوقات شرعي در کشور ما چند دقيقه جا بجا شده و حقوق مسلمين داره پايمال ميشه که در کشور ما اين فساد و دزدي و جنايت انجام ميشه ! اميدواريم با هماهنگي ساعات شرعي که به تاييد مراجع رسمي و غير رسمي مي رسد مشکلات اين مملکت و مسلمانان کل جهان با مديريت رييس جمهور محبوب و راستگو حل شود و دگر شاهد بيکاري ، فحشا ، دروغ ، جنايت ، تجاوز ، بد حجابي خانمها مخصوصا آقايان و فرار مغزها نبوده و دورتادور سر همه ملت ايران بيست و چهار ساعته هاله نور باشه .!امين.

جواب سوني کارت بيست :

اول اينکه جواب شما چه ربطي داشت و به غير مغلطه چيز ديگري نبود مثل اينکه کسي بگويد دلم درد ميکند به او بگويند خب واسه اينکه باد چرخ ماشينت را تنظيم نميکني ، شما ناراحت وضع مملکت هستي از خودتون شروع کنيد مثلا ماهي نصف نه ، يک پنجم درآمدت را بده به يک آدم فقير که از بيچارگي به فحشا و دزدي و جنايت کشيده نشه ، آره دوست من ما همه مون حتي خود من فقط حرف ميزنيم حرف ، و دو صد گفته را چون نيم کردار نيست

دوم اينکه اين دقايق براي کسي که ميخواهد افطار کند يا امساک کند يا نماز اول وقت بخواند بسيار مهم است و ممکن است اصلا شما چنين دغدغه اي نداشته باشيد که برايتان مهم باشد يا نه ، مثل اينکه به ما بگويند فلان فرمول و قانون در فيزيک يا شيمي کشف شده که يک ميلياردم ثانيه فلان کار را انجام ميدهد که اين براي من و شما که سالهاي عمرمان را نابود ميکنيم مهم نيست ولي براي يک فيزيکدان و دانشمند يک ميلياردم ثانيه تفاوت دنيائي جديد است


آرشيو ادامه اخبار

آخرين اخبار :

نام و نام خانوادگی :  
نظرات :

(حداکثر 700 کارکتر)

 
کارکتر تايپ شده :  
   

از تبليغات زير ديدن کنيد

اصفهان هاست ، ثبت و طراحی سايت

مظلومانه ، مداحی امام حسین ، قران ، سخنرانی ، اذان


Online User : 192

فروشگاه ساز

طراحی سایت

ثبت سایت

چراغ دفنی

چراغ دکوراتیو

طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان

ارسال خبر از طريق ياهو مسنجر

  @ Yahoo.com

       


طراحی سایت اصفهان هاست

طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت در اصفهان ، فروشگاه ساز ، طراحی سایت ارزان در اصفهان ، طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، امکانات فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت اصفهان ارزان ، قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای ، طراحی سایت فروشگاه ، طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان ، فروشگاه ساز فايل ، فروشگاه ساز فروش فایل ، نرم افزار فروشگاه ساز ، بهترین فروشگاه ساز ،فروشگاه ساز آنلاین ، ساخت سایت فروش کالا ، فروشگاه ساز حرفه ای ، فروشگاه ساز فارسی ، مقایسه فروشگاه ساز ، اسکریپت فروشگاه ساز فارسی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز اینترنتی ، فروشگاه ساز رایگان ، فروشگاه ساز دیجی کالا ، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز فایل ، خرید سایت فروشگاهی آماده ، فروشگاه ساز اینترنتی ارزان ، فروش فروشگاه اینترنتی آماده ، خرید سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، شرکت طراحی سایت در اصفهان ، قیمت طراحی سایت اصفهان ، لیست شرکت های طراحی وب سایت در اصفهان ، سایت ساز اصفهان ،برنامه نویسی اصفهان ، طراحی وب اصفهان ، طراحی سایت شرکتی در اصفهان ، طراحی سایت خبری ، طراحی سایت خبرگزاری ، طراحی وب سایت خبری ، فروش سایت خبری ، امکانات سایت خبری ، طراحی پرتال خبری ، نمونه سایت خبری ، اصول طراحی سایت خبری ، پرتال خبرگزاری ، فونت فارسی ، جوک و لطیفه ، مداحی ، نوحه ، تاپ سایت تبلیغاتی رایگان ، طراحی فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، امکانات فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت اصفهان ارزان ، قیمت طراحی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی حرفه ای ، طراحی سایت فروشگاه ، طراحی اختصاصی فروشگاه اینترنتی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ارزان ، فروشگاه ساز فايل ، فروشگاه ساز فروش فایل ، نرم افزار فروشگاه ساز ، بهترین فروشگاه ساز ،فروشگاه ساز آنلاین ، ساخت سایت فروش کالا ، فروشگاه ساز حرفه ای ، فروشگاه ساز فارسی ، مقایسه فروشگاه ساز ، اسکریپت فروشگاه ساز فارسی ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز اینترنتی ، فروشگاه ساز رایگان ، فروشگاه ساز دیجی کالا ، طراحی وب سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت در اصفهان ، طراحی سایت ارزان در اصفهان ، فروشگاه ساز فایل ، خرید سایت فروشگاهی آماده ، فروشگاه ساز اینترنتی ارزان ، فروش فروشگاه اینترنتی آماده ، خرید سایت فروشگاه اینترنتی ، طراحی سایت فروشگاه اینترنتی در اصفهان ، شرکت طراحی سایت در اصفهان ، قیمت طراحی سایت اصفهان ، لیست شرکت های طراحی وب سایت در اصفهان ، سایت ساز اصفهان ،برنامه نویسی اصفهان ، طراحی وب اصفهان ، طراحی سایت شرکتی در اصفهان ، طراحی سایت خبری ، طراحی سایت خبرگزاری ، طراحی وب سایت خبری ، فروش سایت خبری ، امکانات سایت خبری ، طراحی پرتال خبری ، نمونه سایت خبری ، اصول طراحی سایت خبری ، پرتال خبرگزاری ،